Annonse

Audi sier takk for seg etter 18 år i 24-timersløpet på Le Mans - og går med full kraft inn i elektrisk racing.

NYHETSKOMMENTAR: Exiten fra FIA World Endurance Championship (WEC), som det berømte 24-timersløpet er en del av, markerer en stor omstilling i Audis motorsportsatsing.

Denne sesongen blir dermed den siste for Audis LMP1-program med dieselhybriden R18 e-tron (bildet under).

Nå skal fullt fokus i Audi Sport-teamet rettes mot deltakelsen i Formel E-mesterskapet neste år, sammen med staben fra Abt-Schaeffler.

Ifølge Audi-styreformann Rupert Stadler er motivasjonen en vi absolutt kan like:

– Vi skal ta opp konkurransen på vei mot en framtid på elektrisk kraft. Siden produksjonsbilene våre blir mer og mer elektriske, må våre racerbiler – som teknologiske spydspisser – i enda større grad være det, sier Stadler.

 

Viktig omdømmesak

Kursendringen er motivert av en rekke faktorer. En av dem er å redusere utgiftene motorsportsatsingen medfører, for å kunne sette av midler til å rydde opp etter den mye omtalte dieselskandalen.

Ikke minst er det en omdømmesak: Løpsbilen Audi har benyttet i WEC, og altså i 24-timersløpet på Le Mans, går nettopp på diesel (som nevnt – og riktignok – en dieselhybrid). Å løfte fram gårsdagens teknologi, samtidig som salget av turbodieselmotorer går ned og det er politisk press for å forby salg av dem, har naturligvis lite for seg.

Helt slutt på fossil racing er det imidlertid ikke. Parallelt med satsingen på Formel E fra 2016-2017-sesongen, som rent fabrikkteam, vil Audi fortsette engasjementet i den tyske DTM-serien. Samtidig er det uklart hvorvidt den tekniske støtten til Mattias Ekströms private rallycrossteam (WRX) fortsetter etter denne sesongen

Audis første masseproduserte elbil, som trolig får navnet Q6 e-tron quattro, skal komme i salg i starten av 2018.