Annonse

Overbevisende kjørekomfort og klart godkjent strømforbruk i vår minitest av innstegsmodellen - med firehjulstrekk.

Undertegnede har etterhvert tilbakelagt mer enn 4.000 mil i Model S, siden den første turen sommeren 2013 og kjøpet av egen i fjor. De siste 100 milene med variert kjøring i 70D gir nok en indikasjon på at det har pågått en betydelig og løpende produktutvikling ved fabrikken i Fremont, California.

Her er noen kjappe inntrykk fra de 13 dagene med bilen. Når sant skal sies er det egentlig et paradoks at dette er en innstegsmodell. Pr. definisjon er den heller ikke det, siden det finnes en bakhjulsdrevet variant som koster snaut 40.000 kroner mindre.

Men de fleste nordmenn vil nok legge på det lille ekstra for nettopp firehjulsdriften. 

Dermed er testbilen trolig den reelle basismodellen, selv om Tesla ikke har oppgitt tall som viser den reelle fordelingen snart fem måneder etter at 70-modellen ble introdusert i Norge.

Stadig bedre støynivå

De fleste har forventninger om at en elbil skal være relativt støyfri – også innvendig.

Det har slått meg også ved tidligere anledninger; Model S blir åpenbart stadig bedre støydempet. Uten at jeg har funnet fram desibelmåleren, er det liten tvil om at det er gjort betydelige oppgraderinger i løpet av to år. Rent intuitivt virker det, eksempelvis, å komme mindre veistøy fra bakhjulene.

blogg 20150824 tesla70D førermiljø 800

Det har selvsagt avgjørende betydning for støynivået at akkurat denne bilen var uten soltak, men det er ikke hele forklaringen.

At det også er gjort tweaks med hjuloppheng (fjæring/demping) framstår like klart, for 70D-en er en vesentlig mer «smooth ride», med tanke på kjørekomfort, enn tidligere utgaver.

Adaptive pluss og minus

Med de såkalte «next gen»-setene blir det også vesentlig mer «premium»-preg over TMS-kupeen. Polstringen kjennes generelt mykere, samtidig som sidestøtten er på et annet nivå enn tidligere – både i rygg og sete.

Det er heller ingen tvil om at den adaptive cruisekontrollen, som ble lansert for snart ett år siden, er et både behagelig og praktisk utstyrstillegg. Man kan lene seg tilbake og flyte med trafikken, mens avstanden til bilen foran holdes konstant, men det egner seg ikke nødvendigvis i tett rushtrafikk.

blogg 20150824 tesla70D side 800

Grunnen er at avstanden til forankjørende bil fort blir for lang, og man kan se ut som en søvnig fører som unner seg for mye plass på veien. Alene langs landeveien, og i jevn motorveifart, fungerer cruisekontrollen utmerket.

Likevel er det ikke støy- og komfortkarakteristikk som er det mest interessante gjennom prøveperioden.

Klart godkjent forbruk

Tesla har selv hevdet at strømforbruket er lavere på utgavene med firehjulstrekk (dual motor), og av disse skal 70D være den mest effektive.

Utstyrt med 19-tommere og Michelin-dekk er det ikke spesielt krevende å holde forbruket nede.

blogg 20150824 tesla70D logo 800

Det blandede forbruket over hele perioden, i bra sommervær og med lite nedbør, ender på 174 Wh/km, uten særlige anstrengelser. Målet var uansett å kjøre mest mulig normalt, selv om det selvsagt er mulig å oppnå vesentlig bedre forbrukstall.

Ved samme type kjøring med undertegnedes egen S 85, med 21-hjul, går det som regel med rundt 185 Wh/km under tilsvarende vær- og kjøreforhold – altså en praktisk forskjell på 5-6 prosent målt mot perioden med 70D.

En forbrukshypotese

Samtidig er det oppgitte, blandede, amerikanske EPA-forbruket 206 Wh/km. Dette synes høyt målt mot den sannsynlige batteriytelsen.

Det har ikke latt seg bekrefte hvor mange kilowattimer som faktisk er tilgjengelig, men det er grunn til å tro at oppgitt forbruk etter NEDC-syklusen baserer seg på netto 63 kWh – altså at ti prosent er gjort utilgjengelig for å beskytte batteripakken (fem prosent i topp og fem prosent i bunn) og dermed øke levetiden.

blogg 20150824 tesla70D baksete 800

Det igjen skulle tilsi at NEDC-tallet er 150 Wh/km, og at mitt merforbruk i perioden dermed var 16 prosent. 

Det er alt annet enn avskrekkende, og betyr at 70-utgaven med fornuftig kjøring i sommerhalvåret har en forutsigbar rekkevidde på 32-35 mil.

TEKNISKE DATA: Tesla Model S 70D

Ytelse: 332 hk

Dreiemoment: 525 Nm

Blandet forbruk (test): 1,74 kWh/mil

Rekkevidde (oppgitt): 420 km (NEDC)

Batteri: 70 kWh

Ombordlader: 11 kW AC

Egenvekt: 2.090 kg

LxBxH: 4,97×1,96×1,44

Toppfart: 225 km/t

0-100 km/t: 5,4 sek

Pris (fra): 586.200 kroner (Testbil: Cirka 690.000 med de mest viktigste utstyrstilleggene utenom panoramatak)