Selveste Olav Trygvason skulle stå vertskap for «state of the art» innen ny elbilteknologi. Hva var vel mer naturlig for Elbilforeningens utskremte enn å skaffe seg elektrisk transport for turen til og fra trønderhovedstaden.

Markedet ble finkjemmet etter Tesla Roadster som i teorien kan ta oss til Trondheim på under ett døgn. Men en Roadster var ikke å oppdrive. Alle var utlånt til Zero Rally.

Etter noe rådslaging fant vi ut at en skikkelig langtur i den ladbare hybriden Opel Ampera kunne være løsningen. Helene Formo hos GM Norge var velvilligheten selv, og vi fikk lov til å låne en Ampera til en trøndersk helgetur. Tidligere har Øyvind Lunde skrytt av bilen i disse spalter, og vi kan ikke annet enn å slutte oss til hans ord om bilen.

Vi startet i Oslo med full bensintank og toppladet batteri. Og kunne ikke fri oss fra tanken på Dr Jekyll og Mr Hyde. Romanen fra 1886, skrevet av den skotske forfatteren Robert Louis Stevenson, tar for seg alle videverdigheter i livet til den vennlige Dr Henry Jekyll og hans alter ego, den onde Edward Hyde, som sloss om hvilken personlighet de skulle leve ut.

Opel Ampera har etter vår erfaring ingen god og ond personlighet, men strøm og bensin får jobbe side om side og hver for seg. Det Opel Ampera tydelig kommuniserer er ulike sammenhenger mellom energiforbruk og kostnader samlet i et og samme kjøretøy.

På vei nordover

Opel AmperaUt av Oslo gikk det i drivende motorveitempo. Alle fancy måleinstrumenter viste oss gjennom grønne kuler og stolpedigram at vi kjørte ene og alene på strøm. Vi var den snille Dr Jekyll.

Vi suste avgårde uten motorstøy og med null forbruk av fossilt drivstoff. Og ergo null utslipp. Ved Mogreina nord for Gardermoen, drøyt 60 km fra Oslo, måtte mørke solbriller og løsbart finnes frem. Batteripakka var tom, og bensinen begynte å finne veien til den 1,4 liters forbrenningsmotoren som fra da av skulle forsyne oss med kraft helt frem til Trondheim. Mr Hyde hadde inntatt førersetet.

At bensinmotoren er koblet til Opels sinnrike planetgearsystem, lar seg ikke nevneverdig merke. Den er så godt kamuflert at kun en minimal vibrasjon når de komfortable skinnsetene. Blå søylediagrammer og en grønn kule som sakte blir blå, er eneste indikasjoner på at nå er det gamle dinosaurer som må til pers for å holde oss i gang.

Det som etterhvert kommer for en dag ved å kjøre Opel Ampera på skikkelig langtur, er en interesse for å finne ut energiforbruk og kostnaden rundt dette. Instrumentene i bilen viser oss i klartekst bensinforbruk, kWt forbrukt og kjørte kilometre på respektive drivstoffkilder. Og her er det avsløringene vil komme på rekke og rad.

7-8 timer i bil gjør at man får god tid til å nyte utsikt og bedrive hoderegning. Utsikten på turen oppover består av Østerdalens landskap. På Alvdal «jukselader» vi Amperaen i ca 50 minutter og konstaterer at vi får igjen ca 10 km elektrisk kjøring. Strømmen kommer høyst sannsynlig fra ren vannkraft produsert i et nærliggende kraftverk.

Opel AmperaEtter 10 kilometer på grønn søyle tar blått drivstoff over igjen. Hoderegningen får nytt påfyll av data.

Vi ankommer Trondheim og tallenes tale blir veldig mye klarere. På turen opp har vi brukt brukt strøm på 71,3 km av strekningen, og forbruket av strøm var på 12 kWt. Resten av turen på 440 km gikk på bensin. 21,25 liter dinojuice gikk med.

Drivstoffkostnader

Dermed finner hoderegningens tall veien til dokumentet. 12 kWt på 71,3 km gir et kilometerforbruk på 0,168 kWt. Eller 1,68 kWt pr mil om man vil. Hvis vi har ladet bilen hjemme,vil strømkostnaden for enkelthets skyld være ca 1 kr pr kWt inkludert nettleie. Noe som gir en kostnad på 1,68 kr pr mil.

Et bensinforbruk på 21,25 liter på 440 km gir et kilometerforbruk på 0,0483 liter pr km eller 0,483 liter pr mil. Vi fylte på Statoil til kr 14,10 pr liter. Det ga oss en kostnad på 6,82 kr pr mil.

Bensindrift er altså over 4 ganger så dyrt som strømdrift på turen til Trondheim.

Energiforbruk

Snur vi oss til energiforbruk blir også dette bildet ytterligere klarere for oss. Vi kan enkelt si at en liter bensin har et energinnhold tilsvarende 9 kWt strøm. Vi konstaterte at vi brukte energi tilsvarende 1,68 kWt pr mil å kjøre på strøm fra batteriene. Å dytte oss fremover med bensinmotoren krever ca 4,35 kWt pr mil. Ren strømdrift er derfor drøyt 2,5 ganger mer energieffektivt på en langtur.

Opel Ampera viser oss disse unike sammenhengene i ett og samme kjøretøy. Noe som umiddelbart åpnet øynene våre for hvor effektiv ren elektrisk drift er.

Turen går sørover

Etter en flott lørdag i Trondheim satte vi kursen mot Oslo igjen. Denne gangen valgte vi turistløypa, nemlig Gudbrandsdalen. Her er det mer varierende fartsgrenser med reduksjon og økning av hastighet som resultat, som igjen gir utslag i høyere bensinforbruk.

Opel AmperaIgjen startet vi på ren strøm. Fulladet batteri fra en av Trondheim kommunes ladestasjoner. Vi kom 72,8 km denne gangen, med et forbruk på 10,1 kWt. Vi kjørte her i flere 60-70 soner i stedet for i motorveihastighet. Dette ga oss et kWt-forbruk på 1,39 pr mil. Omregnet i kroner som sist ga dette oss en teoretisk strømkostnad på ca kr 1,39 pr mil. Men strømmen fikk vi gratis av Trondheim kommune.

Resten av turen, som faktisk er lenger enn Østerdalen, ble 470 km med et forbruk på 24,5 liter, omregnet til 0,521 liter pr mil. Dette gir oss en kostnad pr mil på ca kr 7,35.

Grunnet annet kjøremønster ble energiforbruket noe endret i forhold til turen oppover. 1,39 kWt pr mil ved strømdrift mot 4,74 kWt pr mil ved bensindrift.

På hjemveien var strømdrift 3,4 ganger mer effektivt. Hele turen sett under ett vil strømdrift være nesten 3 ganger mer effektivt enn bensindrift.

Elektrisitet er god økonomi

Opel AmperaDisse tallene viser at eldrift kan redusere vårt totale energiforbruk betydelig innenfor transportsektoren. Samt at vi som enkeltstående individer kan se betydelige besparinger ved overgang til elektriske kjøretøy.

Kjører man f.eks. 15.000 km i året blir besparelsen i kroner basert på gjennomsnittlig kostnad tur-retur ekspedisjonen til Trondheim:

  • Ved kun strømdrift: kr 1,53 x 1.500 mil = 2.295 kr totalt pr år
  • Ved kun bensindrift: kr 7,085 x 1.500 mil = 10.628 kr totalt pr år

Det er derfor nesten 5 ganger dyrere å kjøre Ampera på bensin enn på strøm.

Får man strømmen gratis av kommunen så er det innlysende at besparelsen går mot uendelig. Dessuten er energieffektiviteten enda høyere i elektrisitetens favør ved småkjøring i by- og nærmiljø.

Opel Ampera er på mange måter en sannhetsbærer av informasjon. Den gir oss tydelig innsikt i hvordan energiforbruket er for de ulike fremdriftsteknologier og kan påvise hvordan dette påvirker oss økonomisk.

Å kunne få prøve dette ut i praksis på en skikkelig langtur, på over 100 mil, gir en aha-opplevelse som det er mange forunt å få. Romanen til Stevenson om Dr Jekyll og mr Hyde kan faktisk bli stående i bokhylla den. For Opel Ampera gir mer spenning for penga, så fremt du lader den så ofte som mulig.