Interessen for den kommende elbilen Tesla Model 3 sprenger alle historiske rammer. Nyheten har plass til fem, rekkevidde på minst 344 kilometer, autopilot, superlading og basispris på 35.000 dollar. Se presentasjonen her!

Klokken 05.35 norsk tid, introdusert av Teslas sjefdesigner Franz von Holzhausen, dukket Elon Musk opp på scenen i Hawthorne i California. Mottakelse var som vanlig en rockestjerne verdig.

– Jeg tror dere blir blåst av banen av det vi skal vise fram, sa Musk, før han fortsatte å snakke om hvor viktig det er å akselerere overgangen til bærekraftig transport, for å motvirke global oppvarming.

– Vi har rekordhøye CO2-nivåer, og de vokser fortsatt. I tillegg til å øke CO2-nivået, slipper biler med forbrenningsmotorer ut giftige gasser. Bare i USA dør 53.000 mennesker som følge av dette årlig, sa Musk.

– For å gjøre noe med dette, kom vi opp med «the secret master plan». Opprinnelig var det en trilogi, nå er det en trilogi i fire deler, sa Musk.

– Blitt til på grunn av dere

– Spørsmålet var hvordan vi, som et lite selskap, kunne gjøre en forskjell. Den eneste måten å gjøre det på, var å starte smått – med Roadster. Den hadde høy pris og lavt volum, men den viste verden at man kunne lage en super elbil. Den første i verden, sa Musk.

– Men den var ikke en bil man kunne bruke hver dag. Ikke en som kunne konkurrere med store sedaner. Så vi sa vi skulle lage Model S. Noen av dere som kjører en, spurte Musk til øredøvende jubel.

Han gikk så videre med detaljene om både S og X.

blogg 20160104 tesla model3 bak side

– Målet var ikke å vinne priser, men å vise at en elbil kunne være den beste bilen. Det var det som betydde noe. Takk til alle dere som har kjøpt, S og X. Dere har bidratt til å betale for utviklingen av Model E. Den er blitt til på grunn av dere, sa Musk.

Han understreket at det kun var mulig å få til det siste steget i selskapets masterplan – en rimelig elbil for massemarkedet – etter å ha gått gjennom de første tre stegene (Roadster, S og X).

Minst 344 kilometer rekkevidde

Så kom Musk til de nærmere beskrivelsene.

– Den kommer til å bli en utrolig sikker bil. I Tesla tror vi sterkt på at sikkerhet må komme først. Vi bryr oss om dere, og vil at dere skal være trygge. Den vil få fem stjerner i alle kategorier, ikke bare i gjennomsnitt.

– Selv innstegsmodellen vil gjøre 0-100 km/t på under seks sekunder. Hos Tesla lager vi ikke trege biler. Og selvsagt vil det komme versjoner som går mye raskere, sa Musk.

blogg 20160104 tesla model3 detalj front

Når det gjelder rekkevidde:

– Den vil være minst 344 kilometer (etter den nøkterne amerikanske EPA-syklusen). Jeg vil understreke at dette er minimum, sa Musk. 

Model 3 får dessuten både to- og firehjulstrekk.

Superlading for alle

– Model 3 kommer også med Autopilot-hardware som standard. Alle sikkerhetsfunksjonene vil være på plass. Bilen har, som Model S, bagasjerom både foran og bak. Den har mer bagasjeromvolum enn noen annen bil med forbrenningsmotor med tilsvarende ytre mål, sa Musk, til enda mer applaus.

– Noen spurte meg om du kan få inn et surfebrett på 2,1 meter. Svaret er ja, sa Musk.

Og når det gjelder superlading; alle Model 3 kommer med tilgang som standard.

– Superladere betyr at du enkelt kan reise dit du vil når du vil det. Å ha en bil handler mye om nettopp frihet. Vi har nå 3.600 superladeuttak over hele verden, og omtrent like mange destinasjonsladere. Ved utgangen av neste år skal vi doble antall superladere til 7.200. Og firedoble antall destinasjonsladere. Du vil være i stand til å dra så å si hvor du vil.

blogg 20160104 tesla model3 side 800

Musk sa også at ombordladeren i Model 3 tilpasser seg alle lands nivåer av strøm og spenning.

– Uansett hvor du drar i verden: Finnes det elektrisitet, kan du lade, sa Musk, som fortsatte med å fortelle om de 215 lokasjonene Tesla har i Nord-Amerika, Asia og Europa. Dette tallet skal økes til 441 innen utgangen av 2017.

Historisk antall forhåndsbestillinger

– Hvordan skal vi lage disse bilene? Vi må nå høye produksjonsnivåer, og det skal vi få til. Og hva med batterier? Gigafactory er helt avgjørende. For å gi dere en forståelse av størrelsen: Ingen bygninger har større grunnflate. Når det gjelder volum, er den bare slått av Boeing-fabrikken i Washington. Så det er virkelig et stort anlegg. Det vil produsere flere litiumionbatterier enn alle de andre produsentene til sammen, sa Musk.

– Vi snakker om en produksjon på 50 gWh i året. Og fabrikken har allerede startet produksjon, sa Musk, før han fortsatte med når Model 3 kommer.

musk

– Neste år. Jeg er ganske trygg på at den kommer neste år, hehe. Og den skal koste 35.000 dollar. Jeg vil understreke at den vil være en fantastisk bil selv uten tilleggsutstyr. Så vil dere se den, sa Musk, henvendt til salen og rungende jubel.

Så trillet Model 3 inn på scenen for første gang.

– Så hva synes dere? Liker dere bilen? Ser den bra ut, spurte Musk.

– Det er helt vilt, men jeg er akkurat blitt fortalt at vi har mottatt over 115.000 bestillinger de siste 24 timene. Takk til alle som har bestilt bilen. We love you!

PS. Saken oppdateres med ytterligere informasjon og bilder i morgentimene.