Elbiler utgjorde 11.744 av de 77.749 personbilene som ble registrert i første halvår. Det ga en markedsandel på 15,1 prosent - ned fra 18,4 i fjor.

– Vi har sett en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året. På samme tid i fjor var markedsandelen 18,4 prosent, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening om de ferske tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

En grei målestokk er junimarkedet: I fjor ble det registrert 2.617 elbiler, mens antallet i år var 1.905 i et større totalmarked (opp med rundt 3.300 biler).

– Etter flere år med fantastisk vekst ser vi nå at elbilsalget går tilbake, samtidig som politikerne setter nye, ambisiøse mål om utslippskutt fra trafikken. Norge skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Da må overgangen til nullutslippsbiler gå mye raskere.

– Derfor er det avgjørende at politikerne ikke skaper usikkerhet rundt elbilfordelene. De må bestå inntil elbilene er konkurransedyktige uten. Vi venter også på nye modeller med mer rekkevidde – særlig fra neste år, sier Bu.

Nytt av året er at de ladbare hybridene er svært tett på elbilene i statistikken, med 10.338 registreringer (13,3 prosent av markedet). På samme tid i fjor var antallet 3.325 (4,5). Mye av årsaken er å finne i et stadig voksende modellutvalg.

– Det er bra at den ladbare andelen av nye personbiler er økende totalt sett. Nesten tre av ti nye biler i første halvår går helt eller delvis på strøm, sier Bu.

På samme tid i fjor var den ladbare andelen 23 prosent.

Volkswagen e-Golf fortsatt først

Bestselgeren blant elbilene er fortsatt Volkswagen e-Golf, med 24,3 prosent markedsandel, til tross for betydelig nedgang. På samme tid i fjor var andelen 35,4.

Nissan LEAF ligger rett bak med 22,1 prosent, og har fått et betydelig oppsving etter at versjonen med 30 kWh-batteripakke ble lansert. I fjor var markedsandelen etter første halvår 11,8 prosent.

Andre modeller med god framgang i markedsandel, målt mot samme tid i fjor, er BMW i3 (opp fra 5,0 til 9,4 prosent) og Renault Zoe (opp fra 7,7 til 10,5).

Samtidig er en av ti nye elbiler i år en Tesla Model S. Ved utgangen av juni i fjor var andelen 19,6 prosent.

Model X er på plass

Selv om Tesla ikke går ut med prognoser, er det ventet at merket vil få et betydelig oppsving framover – med Model X på plass.

Modellen var i juni for første gang representert i registreringsstatistikken, med sju eksemplarer.

Statistikken forteller også at det er registrert 343 elvarebiler så langt i år. Det tilsvarte 2,2 prosent av varebilmarkedet (opp 0,4 prosent målt mot samme periode i fjor.

Økningen fra samme tid i fjor er 18,7 prosent (343 mot 289), og Nissan e-NV200 er – akkurat som i fjor – markedsleder

Oppsiktsvekkende stort plug in-salg

Mitsubishi Outlander har mistet totaldominansen blant de ladbare hybridene, men er fortsatt markedsleder med 27,5 prosent av alle registreringer. Volkswagens modeller Golf GTE og Passat GTE opplever stigende popularitet.

Registreringstallene for store SUV-er er samtidig oppsiktsvekkende høye, med 1.242 totalt. BMW X5 40e, som i likhet med de øvrige (Volvo XC90, Mercedes-Benz GLE og Porsche Cayenne) leverer begrenset elektrisk rekkevidde, ligger på en foreløpig femteplass.

Audis ladbare diesel-SUV Q7, som også er blant de største, er for første gang representert i statistikken. Denne bør i utgangspunktet tilfredsstille et rimelig krav til elektrisk rekkevidde (50 kilometer), noe vi vil se nærmere på i en kommende test.