Annonse

Offentlig-privat finansiert hurtigladeprosjekt skal gjøre langturer med elbil enklere.

Bak prosjektet står fem virksomheter (detaljer nederst i saken) med en felles interesse og lidenskap for bærekraftig og pålitelig elektromobilitet. Og mest vesentlig: At elbil skal funke over lengre distanser. 

Grunnfilosofien er at fordelene ved elbil må strekke seg over landegrensene. Første akt er altså å utvikle en korridor med hurtigladestasjoner fra ABB langs det transeuropeiske veinettet, fra Sverige og sørover.

– Vi er overbevist om at et slikt nettverk vil bekrefte at elbil er et velfungerende alternativ for langturer på kontinentet. Det vil bidra til å overbevise forbrukere om å velge biler som ikke går på fossile drivstoff, håper ABBS VP for forretningsutvikling, Crijn Bouman.

Han opplyser også at prosjektet kan være interessert i å samarbeide med Tesla, som har sitt eget Supercharger-nettverk. Hvordan dette eventuelt skal gjøres, er foreløpig uklart.

Derfor er Norge helt utelatt

Prosjektet har fått navnet European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor, eller ELECTRIC, og har en prislapp på 8,4 millioner euro. ELECTRIC er delfinansiert av EUs transeuropeiske transportnettverk (TEN-T). Målet med nettverket er å forbinde EU-medlemsstater fra øst til vest og nord til sør.

– Norge er ikke en del av prosjektet fordi TEN-T-programmet kun delfinansierer prosjekter i EU-medlemsland, uttaler Bouman.

ELECTRIC-prosjektet støtter installasjon av ABBs Terra-ladere langs viktige motorveistrekninger innen utgangen av neste år. Prosjektet skal være datadrevet, gjennom analyse av brukernes behov, forventninger og utfordringer, samt tekniske krav.

– Så fort vi har fakta på bordet, forventer vi å kunne fjerne all såkalt rekkeviddeangst. Poenget er: Hvis vi planlegger infrastrukturen nøye, trenger ingen å være redde for å havne på et sted uten lademuligheter.

Flest kommer i Tyskland

Helt essensielt ved det nye hurtigladenettverket, er at det skal være tilgjengelig for alle elbilister.

Hurtigladerne, som dessverre ikke havner langs norske veier, vil knytte sammen viktige motorveier i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. Totalt 155 nye hurtigladere vil fordeles omtrent slik:

  • Tyskland: 67
  • Sverige: 35
  • Nederland: 30
  • Danmark: 23

At Tyskland får flest, skyldes rett og slett at de største ladeutfordringene i Europa i øyeblikket finnes her.

Bredt sammensatt gruppe

I tillegg til ABB, som skal produsere laderne i Nederland, inngår også disse partnerne i prosjektet:

  • Ladeoperatøren Fastned B.V. (Nederland)
  • Ladeoperatøren Clever (Danmark)
  • Kraftselskapet Öresundskraft AB (Sverige)
  • Test- og sertifiseringsinstituttet VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH (Tyskland)

De fem virksomhetene forventer at den nye hurtigladekorridoren vil akselerere bruken av elbiler i de aktuelle landene, i tillegg til å bli en rollemodell for øvrige EU-land og regioner.

Prosjektets fokus er først og fremst å få bygd hurtigladenettverket innen tidsfristen, men det framheves også at såkalt interoperatibilitet – at laderne passer alle elbiler – er viktig.

Nettverket inkluderer dermed Combo/CCS-standarden, som er foretrukket av EU.