Annonse

OFV har forsynt oss med detaljerte statistikker for landets elbiler. Nå kan vi vise historisk utvikling og fordelingen mellom merkene. Hvilke fylker gjør det bra – og hvem er inne på kommunetoppen?

I 2012 økte elbilbestanden med 4.169 biler. Litt mindre enn salget. Det betyr at 189 gamle elbiler har sagt takk for seg. Nok noen av de pionérelbilene vi tidligere har omtalt.

Historisk utvikling

Grafen taler for seg. Vi starter med 2003 som var første året det var over 1.000 elbiler i Norge. Så var det noen år med en svært forsiktig utvikling. Think hadde gått i kne og ElBil Norge fikk ikke sving på Buddy før i 2006. Vi kan trygt si at etterspørselen var større enn tilbudet. Folk kunne vente måneder og opp til et halvt år på å få realisert den elektriske drømmen. Vi kan trygt si at markedet ble holdt varmt.

Etterhvert ble det fart på Buddy, mer import av franske bruktbiler og Reva kom til Norge. Vi var strålende fornøyd med 2007 da det ble over 500 nye elbiler på veien.

Likevel, det var først med i-MiEV i 2011 og LEAF i 2012 at vi har fått en graf som begynner å ligne ei hockeykølle. Spennende å se hvor skarp veksten blir framover.

Elbilbestand historisk

mERKENE

En oversikt med andeler fra 2010 til 2012 forteller den samme historien. «Markedsgigantene» Think og Buddy med nesten 2/3 av totalen i 2010, utgjør nå en firedel. Mens Nissan og Mitsubishi har lagt seg godt foran. Citroën ser ut til å aspirere til en bronsemedalje om et par måneder. Merk at det for både Peugeot og Citroën er en blanding av gamle og nye modeller, men nå mest av de nye iOn og C-ZERO.

Tesla imponerer litt. I 2012 passerte de 100 Roadstere på veien. Går alt etter planene med Model S, skal de etterhvert true tredjeplassen, vil vi tro.

Renault har ennå ikke fått sving på salget. Det er mer gamle enn nye Kangoo i dette tallet. Ford er i all hovedsak varebilen Connect Electric bygd om av Azure Dynamics, og nok ikke hva vi kan forvente så mange flere av.

Over halvparten av diverseposten er ombygde Fiat. Så å si alle fra italienske Micro-Vett, men også noen få fra eCar som henter dem fra Sverige. Foruten en del gamle klassikere nevnt i en tidligere artikkel, finner vi også noen nyttekjøretøy i utgaven Piaggio og den lille Mega. I 2012 ble nykommeren Mia solgt i 12 eksemplarer, både person- og varebilvarianten, og har ikke blitt en umiddelbar salgssuksess sjøl om den har vakt både munterhet og interesser. Til Norge har det allerede kommet én elektrisk Smart ED i siste utgave. Spennende å se om det blir flere av den i 2013.

Elbilbestand merker

Fylkene

Rekkefølgen er nærmest status quo. Det er først på 7.plass at det har blitt en endring. Møre og Romsdal passerte Vest-Agder. Så er det litt opp og ned blant «mikrofylkene» – i hvert fall i elbilsammenheng.

Markedsandelen viser at pionérfylkene Akershus og Oslo taper litt terreng. Ikke fordi salget der er dårlig, men fordi det spres jevnere utover landet. Godt er det! På to år har disse to fylkenes andel falt fra 62% til 52%. Et fall som vil fortsette siden andelen av salget i 2012 var 47%.

Fylker som fortjener å trekkes fram som å være inne i en positiv trend:

  • Hordaland har økt sin andel de siste tre åra. I 2012 ble elbilbestanden over dobla. Mon tro om dette ikke delvis skyldes fylkeskommunens systematiske arbeid for å tilrettelegge for elbiler.
  • Rogaland og Sør-Trøndelag er også inne i en god trend, om ikke med så kraftig økning som i Hordaland.
  • Møre og Romsdal er virkelig på opptur. Mye takket være en litt spesiell kommune.

Der vi synes det butter urimelig mye:

  • Salget i Vestfold er økende, men fortsatt er det rart at det ikke løsner mer. Et fylke med mange byer hvor elbiler kan gjøre en god jobb.
  • Østfold skuffer enda mer, men der vil vi tro fylkeskommunens arbeid framover vil snu på den flisa.
  • Av alle «mikrofylkene» mot slutten på lista, er det nok Telemark som undrer oss mest. Masse folk og noen store befolkningskonsentrasjoner. De får gå i en dugnad med Vestfold for å få dreis på en elbilsatsing.

De seks beste fylkene har 84% av elbilbestanden. Det er nok der vi må forvente at de fleste elbiler også kommer i åra framover. På to år har denne andelen falt med 3%. Ikke hva vi kan kalle dramatiske endringer.

Elbilbestand fylker

Kommunetoppen

Vi trekker ut de 15 kommunene med flest elbiler.

Ingen bombe at lista toppes av ELdoradoet Oslo, Asker & Bærum. Men det er en kraftig fallende andel siden det er så mange folk i andre kommuner som har oppdaga elbilens fortreffelighet. Og ikke minst fått tilgang på elbiler etter at de store bilimportørene med landsdekkende distribusjonsnett entra arenaen.

På lista er det også flere nesten-nabokommuner til Oslo som markerer seg. Elbilpendlinga starter helt ute ved Drammen eller Frogn sør for Oslo. Nok enklere med en 5-7 mils pendlervei med de nyere elbilene som oppleves mer komfortable.

Vi trodde Trondheim skulle ta tilbake fjerdeplassen. Men det er Bergen som har rykka fra. For godt?

En liten utskiftning nederst på lista. Tromsø og Ringerike har røket ut. Disse var nok inne på grunn av en del fremmedregistreringer (leasingselskap m.m.). Nå er plassen overtatt av Lørenskog (økende elbilisme øst for Oslo) og Averøy. Sistnevnte kommune i Møre og Romsdal er en historie for seg sjøl, det kan dere se av veksten. Beregna pr innbygger må dette være den elbiltetteste kommunen på lista. Hvorfor er det slik? Jo, det er den dyre tunnelen hvor du cruiser gratis i elbil.

I løpet av et par år har totalandelen til de 15 beste kommunene falt med 9%. Det viser også at elbiler blir mer spredt rundt omkring – om ikke like mye i hele landet. På ventelista for å komme inn på kommunetoppen finner vi: Bodø, Skedsmo, Ås, Tromsø, Ski, Tønsberg, Malvik og Finnøy. Vi får se om noen klarer å yppe seg inn i løpet av 2013.

Elbilbestand kommunetoppen