Annonse

Volkswagen har åpnet for bestilling av årets første store elbilnyhet, nemlig e-Golf.

Samtidig er det klart at basisprisen blir 244.200 kroner, med et fast leveringstillegg på 7.600 kroner.

Det betyr altså at at e-Golf kan fås fra 251.800 kroner, med det grunnleggende utstyret på plass, og at den dermed havner i samme prisleie som de typiske klassekonkurrentene Nissan LEAF og Ford Focus Electric. Litt mindre, men helt klart en åpenbar konkurrent, er BMW i3.

– Det er med stolthet og store forventninger vi nå åpner for forhåndsbestilling av Volkswagen e-Golf i Norge i dag. Vi introduserer dermed vår andre helelektriske bil, som er en del av Volkswagen sin offensive satsning på e-mobilitet. Volkswagen e-Golf blir en viktig modell for å nå vår ambisiøse målsetning om å bli ledende på ladbare biler, sier direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby.

På norske veier i juni

Selve markedsintroduksjonen vil etter planen skje i uke 23, altså den første uka i juni.

e-Golf ble første gang presentert på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september i fjor. Den fulleelektriske versjonen baserer seg på den konvensjonelle modellen, som har solgt i over 200.000 eksemplarer i Norge gjennom snart 40 år og sju modellgenerasjoner.

Utseendemessig er e-Golf nokså lik konvensjonelle Golf-utgaver, med unntak av visse aerodynamiske tilpasninger. En av dem er aluminiumsfelger som skal gi minst mulig luftmotstand. Nykommeren er forøvrig utstyrt med en elmotor som yter 85 kW/115 hk og har et dreiemoment på 270 Nm.

Oppgitt gjennomsnittsforbruk er 1,27 kWt/mil.

Batteripakke med 26,8 kWt 

Batteripakken har på sin side en ytelse på 26,8 kWt, og består av totalt 264 battericeller. Volkswagen har imidlertid lagt inn sikkerhetsmargin på toppen, for å øke batteriets holdbarhet. Hvor stor marginen er, og hvor mange kWt som dermed er tilgjengelig, er ennå ikke offentliggjort. Volkswagen oppgir en maksimal rekkevidde på 190 kilometer.

– Rekkevidden vinterstid oppgis til 80-120 kilometer. Dette er selvfølgelig avhengig av kjørestil, ekstra vekt og temperatur, sier Volkswagen-informasjonssjef i Norge, Anita Svanes.

Batteripakken er plassert under gulvet, mellom for- og bakaksel, for å besørge både gode kjøreegenskaper og minst mulig «plasstyveri» i kupeen.

I tillegg til 5 års Norgesgaranti, tilbyr Volkswagen også en 8 års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet.