En av de viktigste fordelene for norske elbilister er ikke politisk bestemt.

Svarene er gitt i Elbilforeningens siste spørreundersøkelse Elbilisten 2015, som vi vil publisere viktige funn fra utover sommeren.

Takket være den høye svarprosenten (33 prosent), sitter vi med et tydelig bilde av hva norske elbilister tenker. 49 prosent av respondentene hadde vært elbilister i mindre enn ett år.

Fire goder peker seg ut som mer eller mindre avgjørende i denne delen av undersøkelsen:

  • Fritak for mva
  • Fritak for engangsavgift
  • Billig drivstoff
  • Gratis bompassering

Avgjørende driftskostnader

Tre av godene er politisk gitt: 72 prosent ville ikke kjøpt elbil uten mva-fritaket, mens nesten like mange mener fravær av engangsavgift er like viktig. Resultatet antyder at elbilmarkedet ville blitt mer enn halvert om avgiftsfordelene for nullutslippsbiler ble fjernet i dag.

Regjeringen har imidlertid garantert at avgiftsfordelene med nullsats mva skal videreføres til minst 2018 og fritak for engangsavgift til minst 2020.

Men billig drivstoff, som altså ikke er et politisk gitt incentiv, spiller en like viktig rolle: 

Hele 70 prosent hadde droppet elbilen uten de lave driftskostnadene.

Viktig bompengefritak 

Siden 96 prosent lader billig hjemme til daglig, vil dette være en fordel elbileierne alltid vil ha. Selv med dyrere hurtiglading en gang iblant, vil strømutgiftene for en elbil være langt lavere enn for en eksosbil.

En elbil bruker i gjennomsnitt under 200 kroner i strøm per måned.

På fjerdeplass: 52 prosent angir gratis bompassering som avgjørende for deres valg av elbil. Igjen ville elbilmarkedet blitt mer enn halvert om full bomavgift for nullutslippsbiler ble innført.

Her har Regjeringen sagt at de skal starte en vurdering av lavere bomsats for elbiler og andre nullutslippsbiler. Tidsperspektiv for denne vurderingen er ikke angitt.