Annonse

8.000 forhåndsbestilte i3Interessen har tatt av så mye at Bayerische Motoren Werke AG (BMW) kan bli tvunget til å utvide produksjonskapasiteten. Det skjer en måned før bilen kommer i salg.

Den sprengte kapasiteten kommer frem i en artikkel på International Business Times (IBT). BMW oppgir å ha fått mer enn 8.000 forhåndsbestillinger på sin første serieproduserte elbil. Rundt 1.000 av dem kommer fra Norge.

– Vi vet vi har 1.000 i3 tilgjengelig, og jobber med å få flere. Hvor mange vet vi ennå ikke, men signalene er veldig positive, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, til E24.

BMWs CFO Friedrich Eichiner uttaler til Bloomberg at fortsatt økt etterspørsel innebærer at den München-baserte bilprodusenten må investere i økt produksjonskapasitet. Konsernet siktet seg først inn på å selge 10.000 i3-eksemplarer i første hele produksjonsår, nemlig 2014. Dette kan nå vise seg å være et for lavt anslag.

Men det er ikke bare BMW som har hatt elektrisk vekst – på verdensbasis. At Norge er i en særstilling i elbilmarkedet, er allerede godt kjent.

BMW i3 nyter stor popularitet i markedet. De norske bestillingene utgjør 1/8.

BMW i3, her på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt forrige måned, nyter stor popularitet i markedet. De norske bestillingene utgjør 1/8 av verdensmarkedet. (Alle foto: Ståle Frydenlund)

170.000 elbiler på tre år

Markedslederen Nissan LEAF, som ble introdusert i desember 2010, passerte 100.000 eksemplarer i juli. Dette tallet gjør LEAF til den soleklare elektriske vinneren så langt. I løpet av LEAFs tid, er det ifølge IBT solgt omtrent 170.000 elbiler på verdensmarkedet.

Det betyr et gjennomsnitt på 56.000 elbiler i løpet av de tre årene. Det er ikke et spesielt høyt tall, med tanke på at det ble solgt rundt 80 millioner nye personbiler på verdensbasis i fjor. Men det er likevel grunn til å karakterisere utviklingen vi nå ser som en renessanse for elbilen, også i andre markeder enn Norge.

Som vi har omtalt tidligere, er det interessante ting på gang hos den norske Renault-importøren. Det kan bety fart på salget i Norge.

Renault SA, som er den nest største bilprodusenten i Frankrike, eier 43 prosent av Nissan. Franskmennene har solgt rundt 40.000 elbiler siden starten i 2011, anført av småbilen Zoe og vare-/flerbruksbilen Kangoo. Over 20.000 av disse elbilene er levert mellom januar og august i år.

Passerer trolig 20.000 Model S

Tesla er nok et elbilmerke som står i en særstilling på det norske markedet. Alt tyder på at rundt 2.000 Model S er på norske veier i løpet av året.

På verdensbasis er det bekreftet produksjonstall på 12.550 enheter i første halvår, samtidig som Teslas uttalte mål var å produsere 21.000 eksemplarer i år.

Per dags dato tyder det meste på at dette målet vil bli grundig overgått. Ifølge IBT estimerer flere analytikere at selskapet den første uka i november vil offentliggjøre salg av mellom 5.000 og 6.000 biler i tredje kvartal.

2.000 Model S kan komme til Norge i år.