Annonse

Elbileiere er klart flinkere enn andre bilister til å velge bort piggdekk. Det viser resultater fra Elbilforeningens spørreundersøkelse Elbilisten 2016.

For hele landet oppgir 89 prosent av elbileierne at de kjørte piggfritt i vinter. Det betyr i klartekst at elbilene bidrar til en svært liten andel av det skadelige svevestøvet som rives opp av piggdekk.

– Det er en myte at elbiler forurenser like mye som bensin- og dieselbiler på grunn av veistøv fra piggdekk. Sannheten er at elbileiere er flinkere til å velge piggfritt, og elbilene har selvsagt heller ingen skadelige NOx-utslipp fra forbrenning, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

– Det er også et faktum at elbiler gjenvinner mye av bremseenergien via motorbrems. Dermed gir elbiler også klart mindre bremsestøv enn bensin- og dieselbiler.

Lavest piggandel i Oslo

Samtidig viser tall fra Statens vegvesen at piggfriandelen blant eiere av bensin- og dieselbiler var på 85 prosent i Oslo i 2014. Med det var hovedstaden best i landet.

Til sammenlikning var piggfriandelen for elbiler i Oslo på hele 94 prosent. I andre tettbefolkede områder var fordelingen slik:

  • I Hordaland er piggfriandelen 93 prosent for elbiler mot 86 prosent i Bergen for alle biler.
  • I Sør-Trøndelag er piggfriandelen 86 prosent for elbiler mot 64 prosent i Trondheim for alle biler.
  • I Rogaland var piggfriandelen 91 prosent for elbiler mot 78 prosent i Stavanger og Sandnes.

Selv om andelen elbiler med piggdekk er lav, anbefaler Bu uansett alle å velge piggfritt neste ved neste nyanskaffelse av dekk.

– Det er i praksis bare på blank is at piggdekk gir bedre veigrep enn piggfrie vinterdekk. De få dagene i året det er slik føre kan det være verdt å la bilen stå. Likevel må sikkerheten komme først, sier Bu.

Om Elbilisten 2016

Hvert år gjennomfører Norsk elbilforening en spørrundersøkelse blant norske elbileiere som blir spurt om hvem de er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hva de syns om norsk elbilpolitikk. I år har over 3.000 elbileiere bidratt med sine innspill. Resultater fra spørreundersøkelsen publiseres fortløpende på elbil.no.