Annonse

Fristelsen ble for stor. Gamle klisjeer måtte bare frem igjen. En h foran jul blir fort en overskrift når man rett før adventen starter, besøker noen som selger morsomme kjøredoninger på to eller fire hjul.

Jo Espen Bjerk, daglig leder i EV-O (Electric Vehicle Oslo), har flyttet på seg. Etter å ha vært i et knøttlite lokale nederst i Grefsenveien, har han nå flyttet geskjeften til Storo og blitt nærmeste nabo til det gedigne shoppingsenteret.

I utgangspunktet er november trolig den dårligste måneden for sykkelsalg. Kundene tenker rett og slett ikke sykkel i denne måneden. Men hos EV-O er det et snev av liv.

Det nye lokalet har mye bedre plass til el-sykler og el-motorsykler, det som er hovedvirksomheten til Jo Espen. Han kan fortelle at hittil er det blitt rullet ut ca 400-500 el-kjøretøy fra forretningen. 80 av disse er av typen tohjuls motorsykkel / mopeder, 5-10 er firehjulskjøretøy og resten er elektriske sykler.

– I Norge oppfattes el-sykkel med en rundhåndet mengde skepsis, sier Jo Espen.

I Norge skal liksom sykkelen forbli et slite-instrument, eller noe man setter seg på med kondomdress og vinnerinstinkt i blikket. Å se på el-sykkelen som mobilitet, har liksom ikke helt trengt inn hos Ola og Kari. Men det kommer, og Jo Espen og hans like kommer til å arbeide entusiastisk for det.

El-sykkelEn kunde med el-sykkel kommer innom. Vi spør henne om hva som gjorde at hun valgte el-sykkel. Hun ser på oss og tenker seg kort om før hun sier litt lurt:

– Elsykkelen gir meg magiske krefter.

Vi lar den bare henge litt i lufta.

Det er bevist: Høyere makter har gitt oss et land som er ekstremt kupert. Veldig morsomt for dem som elsker å komme svette på jobb. Mindre morsomt for dem som liker å sykle, men ikke nødvendigvis ønsker å konkurrere om å komme først på jobb, eller med en helsetrøye som har svette i hvert hull. Så derfor har andre høyere makter gitt oss el-sykkelen. Et redskap som retter ut landskapet vårt samtidig som følelsen av sykling er merkbart tilstede.

Jo Espen forteller oss at han har sykler å tilby fra under 10.000 og opp til nærmere 50.000 kroner. Vi får anledning til å prøvesykle det grommeste av det gromme, nemlig en Riese & Müller Culture til 45.000 kroner. Det kan bare sies med en gang. En slik farkost gjør sykling til en opplevelse nærmest utenom det jordiske.

Stikkord som må nevnes er: Komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, bremser og drivverk. Om en terning hadde hatt 7 sider, så hadde det kanskje vært nok.

Medlemmer av Norsk Elbilforening har gode betingelser ved kjøp av el-kjøretøyene hos EV-O. Om du bare har lyst til å prøve dette litt skremmende og farlige, så er det også lov. Det finnes bare en fare ved denne prøvingen. Det utløser et akutt «må-ha-behov». Så om du har et snev av denne lidelsen, så bør du helst gå inn i en garnbutikk for å få se etter (h)julepresanger der.

God julehandel!

Jo Espen Bjerk
Jo Espen Bjerk i EV-O med toppmodellen Culture i hendene, og mye annet å velge mellom rundt seg.