Hopp til innhold

Audi viser elektriske e-tron Sportback

Den produksjonsklare utgaven av den nye elbilen kommer i 2019, og Audi fokuserer på at elektrisk er – og skal være – gøy.

NYHETSKOMMENTAR: I går omtalte vi Skoda Vision E. I dag er turen kommet til Audis e-tron Sportback concept, som bekrefter at produsenten har mer i ermet enn SUV-en som kommer neste år. Om sistnevnte til Audi AGs styreformann Rupert Stadler dette:

– Med rekkevidde på over 500 kilometer og en spesiell elektrisk kjøreopplevelse, vil vi gjøre den sporty SUV-en til neste tiårs «må ha»-produkt.

e-tron Sportback vises på sin side fram på Auto Shanghai-utstillingen i Kina fra i dag, og er med på å understreke det elektriske fokuset utstillingen har i et voksende marked.

– Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi. Vi opplever massiv interesse for Audis elektrifiseringsprosjekt i Norge, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Samme drivlinje som SUV-en

Konseptbilen er 4,9 meter lang, 1,98 meter bred og 1,53 meter høy, mens akselavstanden er 2.93 meter. Den er dermed litt lenger enn Skoda Vision E, som også bygges på Volkswagen-konsernets MEB-plattform.

Begge har to elmotorer – én foran og én bak. Men Audis alternativ byr nærmest selvsagt på mer krefter: I konseptbilen leverer elmotorene totalt 320 kW (eller 435 hk). Effekten kan forøvrig økes til  370 kW (503 hk) i kortere perioder, mens 0-100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.

Batterikapasiteten (vannavkjølt litiumion) skal være 95 kWh (ubekreftet om dette er brutto eller netto tilgjengelig ytelse). Ifølge Audi skal dette bety mer enn 500 kilometer rekkevidde, og hurtigladingen skal skje via Combo/CCS (ladeeffekten ikke spesifisert).

Siden bilen er bygd for å være elbil, er batteripakken naturligvis plassert mellom akslene (der det forøvrig er marginalt mer plass enn i Skoda Vision E). Audi framhever naturlig nok at dette gir god vektfordeling (52/48 foran/bak) lavt tyngdepunkt og dermed dynamiske kjøreegenskaper.

Vil kaste de klassiske speilene

Bilen er en i likhet med Vision E designet som en fireseter. Det har åpenbare negative konsekvenser for familier med mer enn to barn.

Små kameraer har også her erstattet utvendige speil, med tanke på at det i mellomtiden kan bli lovlig å kvitte seg med fysiske speil. Hovedårsaken er at grepet reduserer luftmotstanden, men Audi understreker også at det i stor grad fjerner utfordringer med blindsone.

Kamerabildene kan føreren se via egne displayer i dørene, og dersom rammevilkårene tillater det kan teknologien bli tilgjengelig i produksjonsmodellen.

De foreløpige informasjonene sier ingenting om bilens evne til selvkjøring, slik Skoda la vekt på i går, men det er grunn til å vente flere detaljer om dette på et senere tidspunkt.

PS. Volkswagen viser også fram sin variant over samme lest som Skoda Vision E og tildels Audi e-tron Sportback concept. Konseptbilen bærer navnet I.D. Crozz (bildet under), og er den tredje i rekken etter I.D. og I.D. Buzz.