Annonse

Den elektriske versjonen av Peugeot Partner og andre elvarebiler har vært på markedet en stund og framstår som bedre enn originalen. Så hvorfor selger de ikke bedre?

I dag kjører det over 30.000 elbiler på norske veier. Bare noen hundretalls av disse er elektriske varebiler.

Varebilene fra Peugeot, Citroën, Renault og Nissan gir ikke samme kjøreopplevelse som en personbil, men er likevel bedre enn sine fossile søstre på mange måter. Kjapp i akselerasjonen og stillegående. Og billig i drift med utgifter til strøm som tilsvarer et par kroner på mila. Se for eksempel våre tester av Peugeot Partner Electric og Renault Kangoo Z.E.

Avgiftspolitikken

Så hvorfor har ikke salget av elektriske varebiler tatt av slik som markedet for elektriske personbiler? Svaret ligger i avgiftspolitikken for varebiler.

Varebilene selges stort sett i bedriftsmarkedet der leasing er den mest vanlige finansieringsformen. Stortinget vedtok i fjor at momsfritaket også skulle gjelde leasing av elbil og batterier fra 2014. Men Regjeringen har brukt lang tid på innføringen. Finansdepartementet har bestemt seg for å spørre ESA om momsfritak for elbil er konkurransevridende.

Åpenbart ikke, mener Elbilforeningen, siden alle bilprodusenter står fritt til å tilby elbiler eller andre nullutslippsbiler som avgiftsfritaket gjelder for. Uansett burde momsfritaket på leasing vært innført som vedtatt av Stortinget. Fritaket kunne heller blitt fjernet i ettertid hvis ESA mot formodning skulle komme til at Norges elbilpolitikk er ulovlig.

Null moms på fossile varebiler

Næringskunder som kjøper fossil varebil klasse 2 kvalifiserer til moms-refusjon. Derfor betaler majoriteten av kundene i praksis ikke moms for varebilene. Nullsats for moms på nullutslippsbiler har dermed ingen effekt, da varebilkjøperne likevel ikke belastes for moms i regnskapene.

Varebiler innrømmes i tillegg betydelig avgiftsrabatt i engangsavgiften. Varebiler belastes kun 20-30 prosent av avgiftene tilsvarende personbilregistrerte kjøretøy må betale.

Elektriske varebiler koster fortsatt vesentlig mer enn tilsvarende biler på fossilt drivstoff i innkjøp. For eksempel koster en Peugeot Partner med forbrenningsmotor fra 144.900 kroner uten moms. En elektrisk versjon av Peugeot Partner koster tilsvarende fra 229.900 kroner. Derfor selges det svært få elektriske biler i denne avgiftsklassen.

Elbilforeningen har bedt Finansdepartementet utjevne forskjellene i sin helhetlige gjennomgang av bilavgiftene.