Bellona16.juni 1986 ble Miljøstiftelsen Bellona etablert. Foruten å grave tønner og stoppe giftutslipp var Bellona raskt på veien for å få den norske befolkning til å kjøre elbil.

Bellona var de første i «moderne tid» til å importere en elbil. I 1989 kom det en elektrifisert Fiat Panda til landet. Ingen lett oppgave å få den på veien da Statens vegvesen ikke visste hvordan de skulle håndtere godkjenningen for et slik kjøretøy. Ryktene vil ha det til at den til slutt ble kategorisert som en «dieseldreven campingvogn» .

For Bellona ble denne elbilen det våpenet de trengte for å kjempe gjennom mange av de godene vi elbilister nå har glede av. Et eksempel er de gjentatte passeringene av bomringer uten å betale – elbiler skal da være gratis! Viktige støttespillere var sivilarkitekt Harald Røstvik og et par av gutta i den ikke ukjente popgruppa a-ha. På grunn av ubetalte bomringpasseringer og årsavgift ble Fiaten inndratt til fordel for staten. Men på bilauksjonen var det ingen andre enn Bellona med støtte fra Morten Harket som kjøpte den tilbake. Og slik fortsatte det.

Vi er fortalt at det i anledning jubileet er lagd en film som viser litt av historien rundt den første elbilen. Vi håper filmen blir tilgjengelig for oss alle – også på elbil.no.

Fiat Panda Larel

Stifterne var Rune Haaland og Fredric Hauge. Nedenfor er det et bilde fra da de fortsatt var rampete guttunger i Natur og Ungdom, før de starta Bellona (ytterst til høyre er Runes bror). Idag er Rune en like ivrig forkjemper for elbiler. Det sier seg sjøl når han er generalsekretær i Elbilforeningen. Frederic holder stand som leder i Bellona og klatrer i EU-hierarkiet. Sist utnevnt som spesialrådgiver for EUs energikommissær. Begge kjører fortsatt elbil. Rune i en 18 år gammel Kewet med EL10001. Frederic i en noe freskere Tesla Roadster.

På vegne av alle landets elbilister takker vi for den uvurderlige innsatsen Bellona har gjort for elbilens fremme.
Vi gratulerer Bellona med 25-års jubileet!

Rune Haaland / Frederic Hauge