Annonse

Detroit ElectricBestemor Duck kjører fremdeles rundt i en elbil fra 1916. Nå er den amerikanske elbilprodusenten Detroit Electric vekket til live igjen med en elektrisk sportsbil.

Bestemor Duck slik hun fremsto for norske Donald-lesere i 1960

 

I løpet av de vel 80 år som har gått siden mellomkrigstida har det vært en utrolig utvikling av personbilen, både når det gjelder teknikk, design og ikke minst miljø. Men i Andeby har utviklingen stått stille. Donald kjører fremdeles i den runde, røde 313. Bestemor Duck triller rundt i sin glassveranda av en tidlig elbil.

Nåja, i tegneserienes verden er livet litt mer stasjonært enn i det virkelige liv. Men hvis Bestemor Duck skulle ønske å fornye seg når det gjelder bilbruk, får hun nå sjansen.

Eksperter har konkludert med at Bestemor Duck sin bil har mest til felles med en Detroit Electric årgang 1916. I tillegg til Bestemor Duck hadde Detroit Electric mange andre kjente navn på kundelisten, for eksempel Clara Ford, kona til Henry.

Detroit Electric 1916, på et bilmuseum i BelgiaDetroit Electric var den elbilprodusenten som holdt det gående lengst i den tapende konkurransen med fossilbilene, fra 1907 til 1939. I løpet av denne perioden produserte de ca 13.000 elektriske biler, en rekord som har stått helt til trillingene og Nissan Leaf kom på banen.

Detroit Electric gjenfødes

Den tidligere Lotus-sjefen Albert Lam vekket Detroit Electric til live igjen 101 år etter forgjengeren. I 2008 startet han utviklingen av en ny og revolusjonerende elektrisk sportsbil. En pressemelding forteller at den skal vises i april i Detroit, før den får sin offisielle verdensdebut på bilutstillingen i Shanghai 20. april. Foreløpig er det bare et dunkelt silhuettbilde av bilen vi får se, og en antydet prislapp på 135.000 dollar.

Hovedkvarteret for Detroit Electric versjon 2 er lagt til den legendariske Fisher-bygningen i sentrum av Detroit, og selskapet med 180 ansatte skal produsere 2500 eksemplar av en «limited edition» sportsbil i løpet av et år. – Vi skal vise verden vår evne til å bygge et innovativt og spennende produkt, sier sjefen Albert Lam. Han legger til at sportsbilens teknologi vil bli overført til fremtidige sedaner.

Skeptisk? Ja

Tja, vi er kanskje litt skeptiske. Bilbyen Detroit er i dag en ruin i forhold til hva den var den gangen Fisher-brødrene produserte karosserier for General Motors. Det går nok greit å finne ledige arbeidsfolk med erfaring fra bilproduksjon i Detroit, men det er vel ikke like lett å rekruttere «high-tech»-folkene satsingen krever?

Lams plan ligner veldig mye på den Elon Musk er kommet langt med å realisere, og vi har nok atskillig bedre tro på at Tesla blir flyvedyktig enn Detroit Electric. Tesla har fagmiljøet rett utenfor døra, har inngått gode allianser og er allerede kommet til «sedan-fasen». Og Fisker Karma er i ferd med å bli historie…

Dette er alt vi får se av den nye elsportsbilen foreløpig. Avduking skjer i neste måned. Faksimile: www.detroit-electric.com

Detroit Electric