Annonse

Frustrert over prisen på hurtiglading, og mener staten bør gå i bresjen for mye mer enn den gjør i dag.

LESERBREV: Forestill deg at pumpene på bensinstasjonen ikke hadde telleverk, at bilisten betalte en fast sum for å fylle, uavhengig av størrelsen på bilen/tanken. At en liten Fiat betaler like meget som en diger Mercedes for å fylle tanken, eller at en som bare skal toppe tanken betaler like meget som en med tom tank.

Slik er prisingen på hurtigladestasjonene. Her finner vi et mylder av løsninger fra kort og brikker til ladning via apper og smser.  Felles for alle er at ingen forholder seg til hvor mye strøm du fyller.

I tillegg til å være urettferdig har ordningen en klar ulempe: Elbilen til ladning okkuperer stasjonen helt til batteriet er fullt. I motsetning til en bensintank, som kan fylles med fullt trykk helt til den er full, trappes ladingen ned ettersom batteriet fylles.

Selv om du kanskje bare trenger et lite tilskudd for å rekke hjem, oppfordrer systemet til å bli stående og hindrer effektivt nye biler å komme til. Du har jo betalt for å stå så lenge bilen lader. Myndighetene bør derfor kreve forbruksprising.

Bør kreve varmepumpe  

Elbilen har ikke noen motor å hente varme fra. Dermed må varmen hentes fra batteriene, og det reduserer kjørelengde. Nissan Leaf Tekna har løst problemet på en utmerket måte med varmepumpe som trekker varmen fra luften.

Fordi bilen er i fart er det nok luft å forsyne seg av. Varmepumpen er og miljøvennlig fordi den reduserer elforbruket. Elbiler som skal spare på batteriet ved å slå av varmeapparatet dugger til i en grad som går ut over trafikksikkerheten.

Myndighetene bør vurdere å kreve varmepumpe i alle nye biler.

Varmepumpe er kanskje det viktigste enkelt tiltak som kan redusere rekkeviddeangsten, viktig for å holde rutene klare og miljøvennlig.

 

Elektriske Kia Soul, som er på vei inn på det norske markedet, er utstyrt med varmepumpe - uten at myndigheter har stilt krav om det. VW e-Golf er blant andre modeller som etterhvert vil bli vanlige med denne løsningen.
Elektriske Kia Soul, som er på vei inn på det norske markedet, er utstyrt med varmepumpe – uten at myndigheter har stilt krav om det. VW e-Golf er blant andre modeller som etterhvert vil bli vanlige med denne løsningen. (Foto: Ståle Frydenlund)

 

Autopass – ikke nok 

Det arbeides med at mylderet av kort skal avløses av en Autopass-løsning. Det er å håpe at arbeidet snart kan fullføres.

Derimot bør oppmerksomheten vris mot SMS og app-løsninger. Easypark, som har betalingsløsning for parkering, samarbeider med ABB om betaling for hurtiglading.

Det gikk greit å sende SMS med kodeord, hvorpå kvittering kom på at betaling for parkering var mottatt. Problemet var at dette gjorde ikke inntrykk på hurtigladeren. Så der står du med 100 kroner belastet på mobilen, men ingen strøm!

Standardisering av kontakter

På en bensinstasjon er det to forskjellige påfyllinger for å hindre at bilisten får feil drivstoff. For el burde dette være enda enklere, strøm er strøm. Men nei.

Ettersom flere og flere fabrikanter lanserer nye elbiler, kommer nesten like mange forskjellige typer kontakter.

Hurtigladestasjonene ser ut som juletrær, de blir mer kompliserte å bruke og utbyggingstakten går ned fordi man må ta hensyn til noen nye kontakter som er på vei. Ishavsveiens lenge annonserte stasjoner på E 18 er forsinket med over ett år av denne grunn.

Staten bør kreve at alle elbiler standardiserer på en type kontakt. Markedslederen Nissan Leaf har etablert en de facto-standard som alle hurtigladestasjoner tilbyr. Standarden bør derfor være gitt.

Lurium  

Alle elbiler leveres typisk med 10A-hjemmelading.   Skal du lade hjemme med 16A, eller 32A (som ser ut til å bli den nye standarden), må du ha en boks til ca. 10.000 kr.  Denne boksen inneholder bare en kommunikasjon med bilen, verken sikring eller jordfeilbryter, som er i sikringsskapet.

Med andre ord en grisedyr tom boks som fyller lommene til leverandøren, men som bileieren er tvunget til å kjøpe. Det åpenbare spørsmålet er hvorfor ikke boksen er integrert i bilen med egen kontakt.

Men fremtiden er elektrisk. Takket være statens stimuleringstiltak passerer vi 50.000 el biler i løpet av neste år.

Det er på høy tid staten begynner å sette krav til leverandørene slik at bilparken er bærekraftig i mange år.

PS. Vi ønsker flere stemmer på elbil.no. Har du også elbilengasjement og skrivekløe? Skriv leserinnlegg/kommentar og send til staale@elbil.no!