Annonse

Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) tok i forkant av statsbudsjettet til orde for å fjerne elbilfordelene. Med lokale signaturer ble et sentralt skrevet debattinnlegg mangfoldiggjort i mange av landets lokalaviser.

Morgendagens ledere i Fremskrittspartiet, som ble dannet for å redusere skatter og avgifter, går tydeligvis i bresjen for å innføre avgifter på elbil. Men FpU-innlegget (se faksimile fra Jærbladet) skyter så langt over mål at Elbilforeningen finner grunn til å nyansere – også i lys av en kommentar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) ga til Aftenposten (se nederst i saken):

blogg-20141009-fpu-800«Jeg konstaterer at Elbilforeningen mener at alt skal være gratis. Elbilkundene fått enorme fordeler gjennom mange skattefritak. Alle vet at dette ikke kan vare evig».

Elbilforeningen har imidlertid aldri ment at alt skal være gratis, som Solvik-Olsen uttrykker det. Vi er fullstendig klar over at elbilgodene skal fases ut en dag. Bare ikke ennå.

Vi må minst skrive 2020, en tid der vi tror elbilen er konkurransedyktig i seg selv, før en kontrollert utfasing av godene er aktuell. Faktum er at forbrukerne i dag tar store deler av kostnadene når de velger å kjøpe elbil. Med det mener vi usikker annenhåndsverdi, begrenset rekkevidde og ny teknologi.

Dette må også regnes inn.

Mange flere har muligheten

Når FpU viser til at elbilfordelene etter planen skulle vare «til enten 2017 eller 50.000 registrerte biler», er dette kun et delmål. Det er først nå vi ser den virkelige effekten av elbilpolitikken. Den virker. Å avbryte politikken vil i løpet av kort tid kunne føre til at markedet faller bort.

FpU hevder at «det er klart at dagens fordeler ikke kan fortsette, de økonomiske tapene til det offentlige er altfor store og hele finansieringen av veiene begynner å bli mer og mer urettferdig». Dette er feil. Politikken har selvsagt en kostnad her og nå, men vil gi større og større gevinster på sikt. Dette bekreftes av Transportøkonomisk Institutts (TØI) ferske utregning.

Med dagens elbilpolitikk har en langt større andel nordmenn enn dagens elbileiere muligheten til å kjøre utslippsfritt. Godene står åpne for alle som kan tenke seg en elbil, selv om det medieskapte bildet er av rikingen som kjører Tesla.

Faktum er at mer enn 7 av 10 elbiler som selges, har moderat størrelse og pris, og at folk som kjøper ny elbil ikke har bedre økonomi enn andre som kjøper bil.

Elbil er mye mer enn ett kollektivfelt

Ordbruk som at «50.000 av Norges innbyggere skal kunne snike forbi resten (i kollektivfelt)» er dessuten svært tendensiøs. Særlig med premisset at «de har hatt råd til å kjøpe en elbil i tillegg til sin vanlige bensin- eller dieseldrevne bil». 25 prosent av våre medlemmer oppgir at husholdningen har én bil. 61 oppgir to. For hver familie som bytter ut en av sine fossildrevne biler med en elbil kommer vi nærmere vedtatte utslippsmål som FrP støtter i Regjeringserklæringen.

Det viser seg også at husholdningenes elbil etter kort tid dekker det aller meste av transportbehov. En direkte konsekvens er at stadig flere av foreningens medlemmer kjører kun elbil.

Bedre grunnlag for å hevde at elbilpolitikken fungerer, finnes neppe.

Dette tilsvaret har stått på trykk i flere lokalaviser FpU-innlegget ble publisert i, blant dem Jærbladet (faksimile under).

blogg-20141009-jærbladet 800

Les også

Stø kurs for elbilen i statsbudsjettet 

Derfor er ikke 50.000 elbiler nok

Klar elbiltale på KrFs frokostseminar

Elbilpolitikken er billig