Det kommer trolig flere elbilnyheter til Norge neste høst. De mest konkrete er Hyundai IONIQ og oppgradert Ford Focus, men det er heller ikke helt utenkelig med en elektrisk Opel innen 2016.

KOMMENTAR: Det som er helt sikkert, er at SUV-en Tesla Model X omsider kommer til Norge ikke så langt inn i det nye året. Enda noen måneder senere er det varslet at vi vil få høre mer om planene for Model 3.

Samtidig verserer bilder av en tilsynelatende produksjonsklar Chevrolet Bolt (under) allerede på nettet, og det er ikke lenger noen hemmelighet at det kommer en europeisk versjon fra Opel.

Mye tyder på at vi får se den på en internasjonal bilutstilling i 2016, og at den kommer til Norge sent neste år eller i starten av 2017.

blogg 20151215 bolt 800

Navnet er foreløpig ukjent, i likhet med konkrete tekniske spesifikasjoner, men det er grunn til å håpe på maksimal rekkevidde i området 300 kilometer – og hurtiglading via Combo/CCS.

Hyundai satser bredt på elektrisk

Den siste konkrete nyheten er at Hyundai har lanseringen av sin IONIQ rett forestående. Vi har tidligere omtalt sørkoreanernes planer, og den aktuelle modellen har en plattform som kan tilpasses ulike elektriske drivlinjer. 

IONIQ får sin verdenspremiere i Korea i januar, og vises for første gang i Europa under den internasjonale bilutstillingen i Genève i mars. 

Det er foreløpig ikke lekket noen detaljer om batteriytelse, hurtigladeprotokoll (CHAdeMO eller Combo/CCS) og rekkevidde, men de mest interessante versjonene av IONIQ er, i våre øyne, den rene elbilen og den ladbare hybriden. 

I tillegg kommer en klassisk parallellhybrid, etter Toyota Prius-mønster, som ikke kan lades fra stikkontakt.

Ford pusser opp elektrisk Focus

Den elektriske Focus-modellen har vært på markedet i Norge siden sommeren 2013, halvannet år etter USA-lanseringen. På den tiden er det nysolgt snaut 300 eksemplarer i Norge og totalt 6.000.

blogg 20151215 ford 800

Nå har Ford offentliggjort sin plan for oppgradering av Focus-modellen og en videre satsing på hel- eller delelektriske biler (se illustrasjon). Det skal investeres 4,5 milliarder dollar i «elektrifiserte» biler innen 2020. Mer enn 40 prosent av modellene skal da ha elektrisk valgmulighet. 

Den viktigste nyheten ved ansiktsløftede Focus er at den får mulighet til Combo/CCS-hurtiglading. Ifølge den amerikanske presentasjonen, skal Focus ha en maksimal rekkevidde på 160 kilometer.

Volkswagen viser elektrisk Microbus

Volkswagen har fått mye omtale av sin nye elektriske strategi, som kom i kjølvannet av den enda mer omtalte dieselskandalen. Første konkrete nyhet, var at konsernet ville lage en helelektrisk versjon av den store luksussedanen Phateton. Mye tyder på at denne vil drøye til bortimot 2020.

Derfor er det mer interessant at Volkswagen vil vise fram en elektrisk Microbus, altså i varebilformat, på CES-messen i Las Vegas i januar. De er ikke snauere enn at de annonserer konseptbilen med at «verdenspremieren markerer begynnelsen på en ny æra av rimelig elektromobilitet for langdistanse».

Ryktene svirrer rundt rekkevidde på cirka 300 kilometer, noe som i alle praktiske henseende vil være cirka en dobling av det dagens modeller, e-Golf og e-up! har å by på.

Volkswagens styreformann Dr. Herbert Diess vil komme med flere detaljer under messen, nærmere bestemt 5. januar.  

Citroën med elektrisk morobil

Citroën slapp nylig nyheten om den artige e-Mehari-modellen. Først og fremst er den homage til  den ikoniske 1968-modellen ved samme navn, men den skal altså komme i elektrisk versjon. Anslått rekkevidde i by er 200 kilometer, mens landeveiskjøring betyr halvering av dette.

blogg 20151215 citroen 800

Det er (nesten) bare ett problem; design og konstruksjon er ikke spesielt egnet for nordisk klima. Cabrioleten med fire seter er litt i overkant åpen. Derfor opplyser den norske importøren at e-Mehari ikke blir tatt inn til Norge. 

– Til det er det litt for mye vinter her, står det importørens Facebook-side.

Vi ser uansett ikke bort fra at det blir en og annen bruktimport av denne sjarmøren.

Porsches Mission E er offisiell

I september omtalte vi Porsches spreke Mission E-konsept. Nå er det klart at modellen ikke havner i skrivebordsskuffen.

blogg 20150915 porsche e hoved

Nyheten ble kjent forrige fredag, etter at de høye herrer i Porsche AG ga grønt lys. Elbilen skal produseres ved Porsche-fabrikken i Zuffenhausen utenfor Stuttgart. Minuset ved bekreftelsen? At den ikke er mer spesifikk enn «innen de neste tre til fem neste årene». 

Samtidig har Audi sin helelektriske Q6 e-tron på gang, foreløpig varslet i 2018, mens BMW allerede har hatt elbil på markedet i to år.

Og etter å ha vært litt lunkne, har Volvo også gjort det klart – i sin nye strategi – at de kommer med elbil innen 2019.

Lunken stjerne?

Mercedes-Benz har levert flere elbiler, den viktigste Tesla-samarbeidet B-Klasse, men virker mer lunkne enn konkurrentene. I hvert fall om vi skal tolke utsagnene fra Daimler-sjef Axel Heix til Green Car Reports nylig. Samtidig tar han nødvendige forbehold:

– Mens vi utvikler kompetansen vår på elektriske drivlinjer, er jeg ganske sikker på at vi vil være i stand til å lage biler som er fullt ut konkurransedyktige med hvilken som helst andre batterielektriske biler i luksussegmentet, sa Heix, som aller mest virker å ville sitte på gjerdet enn så lenge.

Samtidig vet vi at Aston Martin har sin første elbil på gang, den store Model S-lignende sedanen RapidE.

blogg 20151215 astonmartin 800

– Vi ser på luksuriøse elbiler som en naturlig del av vår framtidige produkttilbud. Det spennende RapidE-konseptet demonstrerer konkret Aston Martins evne og vilje til å utvikle null- og lavutslippssportsbiler, har Aston Martin-CEO Dr. Andy Palmer uttalt.

Aston Martin har gått sammen med det kinesiske investeringsselskapet ChinaEquity for å utvikle en produksjonsklar modell. Hvis arbeidet lykkes, vil elbilen bli produsert ved hovedkvarteret i Gaydon i England fra 2017. 

Ellers? Det er kjent at det Volkswagen-eide prestisjemerket Bentley nå også flørter med helelektrisk. Så får vi se hvor seriøst ment dét er.

Noen viktige jeg har glemt? Bruk kommentarfeltet!