- Det er bra at tre av ti nye personbiler i første kvartal var ladbare. I Norsk elbilforening ser vi likevel med bekymring på den fallende elbilandelen, sier generalsekretær Christina Bu.

I løpet av første kvartal ble 37.088 personbiler registrert totalt. Det var 1.721 flere enn i samme periode i fjor, og 10.926 av dem var ladbare, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som vi analyserer i denne artikkelen. Hovedbudskapet ble også omtalt i flere av landets større aviser torsdag 14. april.

Størst vekst finner vi blant de ladbare hybridene, som går fram med hele 9,5 prosent målt mot samme periode i fjor.

Markedsandelen i første kvartal 2016 var historiske 12,1 prosent – i stor grad drevet av en rekke nyheter og fordelaktig avgiftspolitikk.

Samtidig går altså elbilene tilbake fra 20,3 til 17,3.

Volkswagen e-Golf, her på langtur i Flåklypa i Lom kommune, holder fortsatt teten blant elbilene: 27,5 prosent markedsandel i første kvartal.

Kan være for fordelaktig

– Når de ladbare hybridene blir oppfattet som så attraktive, og salget av elbil går ned, er det et tydelig signal om at elbilfordelene bør bestå i mange år, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Samtidig er det et åpent spørsmål om det er for fordelaktig å gå til anskaffelse av en ladbar hybrid, som omtalt i media den siste tiden.

– Særlig så lenge vi ikke vet hvor mye fossilt drivstoff de ladbare hybridene faktisk bruker. Derfor vil vi øke fokuset på konkret forbrukerrådgivning for denne biltypen, sier Bu.

– Med ladbare hybrider blir det, i motsetning til med elbilen, opp til eierne å sikre at de kjøres miljøvennlig. Det betyr at man må lade ofte. Kjøpere må være klar over at det kreves et ganske fast kjøremønster for at en slik bil skal gi besparelser for både lommebok og miljø.

Utslippsfritt skal alltid være best

Alt tyder på at de ladbare hybridenes markedsandel vil vokse ytterligere utover året.

– Så lenge forbrukerne er klar over hvordan de skal få mest mulig ut av biltypen, og de ladbare hybridene faktisk fortrenger eksosbiler, er det positivt, sier Bu, som samtidig er krystallklar på at utslippsfritt alltid vil være best:

– Det skal alltid være det klart beste alternativet å kjøre helt utslippsfritt, sier Bu, som understreker at bilmarkedet er nyhetsdrevet.

blogg 20160302 IONIQ hoved 800

– Det er nok noe av årsaken til tilbakegangen vi opplever nå for elbiler, sier Bu, som imøteser norgeslanseringer av elbilmodellene Tesla Model X, Hyundai IONIQ (bildet) og Opel Ampera-e i løpet av året.

Sammenligning av første kvartal 2016 og 2015

2016: 37.088 personbiler registrert totalt

  • 10.047 bensinbiler (27,1 prosent)
  • 12.448 dieselbiler (33,6 prosent)
  • 3.659 ikke-ladbare hybrider (9,9 prosent)
  • 4.501 ladbare hybrider (12,1 prosent)
  • 6.425 elbiler (17,3)

2015: 35.367 personbiler registrert totalt

  • 9.494 bensinbiler (26,8 prosent)
  • 15.028 dieselbiler (42,5 prosent)
  • 2.727 ikke-ladbare hybrider (7,7 prosent)
  • 910 ladbare hybrider (2,6 prosent)
  • 7.202 elbiler (20,3)

Om vi tar med 2014, og ser nærmere på elbiler og ladbare hybrider, var tallene for elbiler på samme tid 5.297, eller 14,5 prosent av totalt 36.492. De ladbare hybridene utgjorde 478 (tilsvarte 1,3 prosent av alle personbiler).

De siste par årene har altså de ladbare hybridene stormet fram.

Klar dieseltilbakegang

Om vi sammenligner 2016 med fjoråret, viser statistikken at tilbakegangen for dieselbilene (-8,9 prosent) nesten tilsvarer framgangen de ladbare hybridene (+9,5 prosent) har hatt.

Samtidig holder andelen bensinbiler seg stabilt på i overkant av 1 av 4, mens konvensjonelle hybrider – et drivlinjesegment Toyota dominerer fullstendig – økte sin andel med 2,2 prosent.

At det er solgt nesten fem ganger så mange ladbare hybrider som på samme tid i fjor forteller først og fremst to ting:

  • Flere modeller tilgjengelig
  • Prisnivået oppfattes som attraktivt

blogg 20160411 salg plugin 800

Vi har testet flere av de tilgjengelige modellene.

  • BMW i3 REx er en elbil i lett fossil forkledning, og gjør en overbevisende jobb.
  • Likeså godkjenner vi Volkswagen Passat GTE etter testen nylig
  • SUV-en BMW X5 40e er et eksempel på de ladbare som dessverre faller fullstendig gjennom.

Bare 1 av 10 var en Tesla

Volkswagen e-Golf er fortsatt markedsleder blant elbilene, slik den har vært lenge (27,5 prosent så langt i år). Men med lanseringen av større batteripakke i Nissan LEAF gjør den gamle kjenningen et byks i statistikken i årets første tre måneder (22 prosent).

Disse to modellene deler med andre ord halve elbilmarkedet mellom seg.Videre:

  • BMW i3: 712 (11,1)
  • Tesla Model S: 705 (11,0)
  • Renault Zoe: 538 (8,4)

Øvrige modeller finner du i tabellen. Den viser blant annet at nestoren Mitsubishi i-MiEv har inntatt en bunnplassering, etter å ha holdt stand i en årrekke.

blogg 20160411 salg elbil 800

40 prosent opp for elvarebilene

Når det gjelder elvarebiler, viser markedet en positivt stigende tendens: 40 prosent flere elvarebiler ble registrert enn i samme periode i fjor.

Nissan e-NV200 hadde halvparten av markedet i første kvartal.

blogg 20160411 salg elvarebil 800

PS. I forbindelse med lanseringen av ny nettside i mai vil vi komme med en egen forbrukerseksjon for ladbare hybrider. Her vil det klart framgå hvilke modeller vi godkjenner, og hva som bør være avgjørende for hva slags ladbar teknologi man velger.