Annonse

Rammen på den ferske kontrakten mellom Fortum Charge&Drive, Østfold fylkeskommune, de fleste Østfold-kommunene og fem Akershus-kommuner er 11,6 millioner kroner. Utbygging starter omgående.

– Ja, vi begynner så fort som mulig. Flere kommuner har allerede ytret ønske om å sette i gang utbygging, sier daglig leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge&Drive.

Han legger ikke skjul på at kontrakten blir en viktig test for selskapet, som aldri tidligere har levert i prosjekter i denne skalaen. Avtalen gjelder Østfold fylkeskommune samt alle kommuner i Østfold, unntatt Fredrikstad, Råde og Aremark, og Akershus-kommunene Vestby, Ski, Nesodden, Frogn og Ås.

– Ingen tvil om at dette er en stor kontrakt for oss. 400 ladestolper – med 800 ladepunkt – er mye, sier en fornøyd Haugen Ihle.

Han sier den enkelte kommune vil kunne velge ladefart mellom 3,6 og 22 kW. 

– Vi har et håp om at det skal bli god variasjon i ladeeffektene, slik at ladestasjonene passer både for den som skal stå parkert en stund og den som skal kjapt videre, sier Haugen Ihle.

Kan være bare starten

I løpet av de neste årene ligger det nå an til storstilt utbygging av ladestasjoner i Østfold og Follo. Ladeinfrastrukturen er et spleiselag mellom Østfold og Akershus fylkeskommuner, og 20 kommuner i Østfold og Follo. Det er snakk om totalt 400 ladestasjoner i første omgang, med dobbelt så mange ladepunkt. Hardware vil komme fra Garo AS, mens servicepartner i prosjektet er Bravida AS.

– Vi må bevise at vi kan levere i stor skala, og tror dette er med på å ta lademarkedet til et nytt nivå. Men det er viktig å understreke at dette er en ramme. Og det kan bli mer, sier Haugen Ihle, hvis selskap allerede drifter 300 ladestolper.

Kontrakten kan altså være starten på noe mye større. Økt bruk av elbiler er viktig for kommunene som samarbeider om prosjektet, og Østfold fylkeskommune er ambisiøs. Olav Moe, leder av samferdsel-, miljø- og klimakomiteen i Østfold fylkeskommune vektlegger samarbeidet mellom kommunene som den avgjørende suksessfaktoren.

– Dette hadde ikke vært mulig for oss å få til på egenhånd, men felles samarbeid på tvers av kommune- og fylkesgrenser og stor vilje til å dele kunnskap og erfaringer har gjort det mulig å komme i land med denne avtalen, sier han.

– At Fredrikstad, Aremark og Råde ikke er med i innkjøpsamarbeidet, betyr imidlertid ikke at det blir færre ladestasjoner der. Også disse kommunene har ambisiøse utbyggingsplaner. Kan vi håpe at Østfold/Follo vil nå et tresifret antall ladepunkter i løpet av de neste par åra, halvveis spør han.

Den viktige Type 2-kabelen

Helt essensielt er det å gjøre ladestasjonene mest mulig brukervennlige, med tanke på at det er mange nye elbilister – og at at alle ikke er like drevne på lading.

– Vi har en bruksanvisning på alle ladesteder. Den beskriver hvordan du går fram enten du vil starte lading med RFID-brikke eller SMS. Står du fast, har vi kundeservice som er åpen 24 timer i døgnet alle dager. Superbrukerne der har vært ute og kjørt elbil, og de har testet de ulike ladepunktene. Det er viktig at de ikke bare har teoretisk, men også praktisk, kunnskap, sier Haugen Ihle.

Siden de nye ladepunktene benytter seg av den etterhvert velkjente Mode 3-teknologien, er det avgjørende at elbilister møter med egnet kabel. Husholdningskontakt er nemlig bannlyst i dette prosjektet.

– I dag opplever vi at det er mange som ikke har den med i bilen. Derfor er det viktig at flest mulig anskaffer seg en Type 2-kabel. Den gir både raskere og sikrere lading, og den koster en brøkdel av de gamle kablene med kladd, sier Haugen Ihle.