Annonse

Ikke bare blir sørkoreaneren den første elektriske Kiaen i Norge. Importørfolket hadde heller ingen særlig elektrisk kjøreerfaring fra før. 

GENÈVE (elbil.no): Bilimportørselskapet Bertel O. Steen har frem til nå hatt elektriske biler i sin Peugeot-portefølje.

Men det er altså første gang for Kias del, med Soul EV – som har Europa-premiere i Genève.

Og de to talspersonene vi møtte der, direktør Jan Pettersen og informasjonssjef Mette Simonsen Sauge, innrømmer glatt at de heller ikke hadde kjørt elbil før de fikk prøve Soul EV.

Det kommer vi tilbake til.

Les også:

– Skulle ønske vi hadde den nå

– Datoen er ikke satt, men vi satser på at vi kan lansere bilen i september. Vi skulle ønske at vi hadde den klar allerede nå. Det får vi ikke gjort noe med, men vi er samtidig sikre på at det vil være drag i markedet også til høsten, sier Pettersen, som fastslår at sørkoreanerne absolutt har fått med seg at elbil er hot i Norge.

– Vi har kommet dithen, på grunn av vår markedssituasjon, at Norge blir prioritert i produksjonen. Vi har bedt om å få 1.000 biler på årsbasis. I starten vil brorparten av produksjonen gå til Norge, sier Pettersen.

Ambisjonen for tredje tertial, dersom bilen faktisk er på plass i september, er sprek nok.

– Vi har sagt at vi skal selge 300 biler i år. Så har vi et mål om selge 1.000 neste år, opplyser Pettersen.

Bakseteplassen i Soul er braPå spørsmål om Kia-sjefene ser på Norge som et rart annerledesland, eller om vi fremstår som kule, svarer Pettersen dette:

– De synes det er kjempekult. Og de synes det er utrolig at vi har politikere som har tatt konsekvensen av at de ønsker å være miljøvennlige, og fordelene de har gitt til elbilister.

– Synes den er jævla kul

Soul vil benytte seg av CHAdeMO-hurtiglading, i tillegg til at bilen får en innebygd 6,6 kW AC-lader. Mer om tekniske detaljer finner du i denne saken.

Uansett er det snakk om en bil som kan dekke de fleste behov.

Den har plass til fem personer, i tillegg til dugelig benplass i baksetet og et bagasjerom med typisk kombistørrelse, sier Simonsen Sauge.

– Batteriene ligger i gulvet. Plassen er i praksis ikke redusert i forhold til konvensjonelle Soul-utgaver, sier Simonsen Sauge.

Og apropos konvensjonelle; denne versjonen tyvstarter – vi hadde nær sagt dessverre – med tre måneder før den elektriske.

– Denne andre generasjonen av modellen har dessuten fått et stort oppsving når det gjelder materialvalg og opplevd kvalitetsfølelse, mener Pettersen.

– Og den har et annet design enn andre elbiler på markedet, sier Simonsen Sauge.

– Ja, jeg synes den er jævla kul, humrer Pettersen.

Førermiljøet i Soul

Må forberede forhandlerne

– Nå har dere altså en elbil på plass i deres portefølje. Betyr det at Kia Norge også vil bidra til utbygging av infrastruktur for lading?

– Det er for tidlig. Akkurat nå orienterer vi oss mot fabrikken for å få greie på alt rundt bilen. Det er runde nummer én. Så må vi begynne med forhandlersiden – altså hvor mange som skal selge bilen og hva vi senere gjør med infrastruktur.

Bagasjerommet i Soul– I dag har vi 55 forhandlere i Norge, og i prinsippet kan alle selge elbil. Men vi må komme tilbake til detaljene når vi vet hva som skal til av utdanning på den tekniske siden, sier Pettersen.

Han legger til at det også kreves sertifisering av selgerne.

Vil være ærlig på rekkevidde

– Det gjelder å være korrekte i kommunikasjonen. Ellers er jeg redd det er mange som kan komme opp i situasjoner de ikke setter særlig stor pris på, sier Pettersen.

– Hva med å oppgi realistisk rekkevidde for både sommer og vinter, som vi er nøye på i vår kjøpsveiledning?

– Vi er veldig oppsatt på det, og vi tror det er smartere enn det motsatte, svarer Pettersen.

– Hva tror dere om konkurrentbildet?

– Det er Nissan LEAF, svarer Pettersen først.

– Og?

– BMW i3, VW e-Golf, ja, elbiler i det hele tatt, utdyper Pettersen.

– Ja, kanskje med et lite unntak for Tesla Model S, tilføyer Simonsen Sauge.

Kia Soul EV har Europa-premiere i Genève

Slik var debutene

Kia-sjefen skulle altså bli en godt voksen mann før han trådte over dørterskelen på en elbil, til tross for et langt yrkesliv i bilbransjen.

– Jeg var på et møte i Tyskland, med toppledelsen i Kia. Der er de jo klar over at Norge er land nummer én i Europa for elbiler. En av sjefene sa plutselig at han hadde en overraskelse til meg: «Jan, nå kan du få prøvekjøre den». Så dro vi til Kias forskningssenter i Rüsselsheim, utenfor Frankfurt. Der hadde de biler stående, og jeg fikk kjøre. Og det var en kjempemorsom opplevelse, sier Pettersen

– Utdyp!

– Nei, jeg hadde jo ikke kjørt noe elbil før. Det er første gangen jeg setter meg bak rattet i en slik bil. Og det er jo et sånt drag i den. Bilen er en fornøyelse å kjøre. Og det er stille, helt tyst, sier en fascinert Pettersen.

Kollega Mette Simonsen Sauge fikk prøve bilen første gang under en liten presseevent i nordsvenske Arjeplog.

– Jeg hadde heller ingen erfaring, men opplevelsen var kjempebra, sier hun, og legger til at det heller ikke er noen ulempe at hun i utgangspunktet liker Soul-designen.

Gjør du?

Soul EV lades i bak grilldekselet