Annonse

TESS satser hardt på å gjøre elbil attraktivt. Først ut er krav til redusert CO2-utslipp fra biler med TESS-profilering. Så følger en voldsom utbygging av ladepunkt.

Det er bestemt at CO2-utslippet for biler selskapet bruker nå skal være maksimalt 120 g/km i gjennomsnitt. Kravene gjelder alle nye biler fra og med 1. desember, både yrkesbiler og privatbiler med TESS-profilering.

– Dette gjelder både bedriftens egne firmabiler og ansattes biler med reklame som sponses, sier HR-leder Tomas Elton Haug i TESS AS.

Samtidig har selskapet satt seg disse klimamålene for 2015:

  • 50 ladepunkter for elbil på TESS lokasjoner i løpet av 2015.
  • Bytte ut minst 20 av bilene TESS eier med elbiler
  • Stimulere ansatte til kjøp av 20 elbiler gjennom økte satser for bilreklame.

Vil spare inn 50 tonn CO2 i 2015

– Ett sted må vi begynne, og biler gir oss mulighet til å sette klare mål for utslipp. Nå vil TESS derfor bytte til elbiler der det er praktisk mulig. Når vi samtidig øker satsene for reklame på elbiler, håper vi at flere ansatte velger nettopp elbil. På den måten vrir vi mer av forbruket over mot fornybar energi og lavere utslipp, forklarer Elton Haug, som sammen med kolleger i ledelsen ser seg om etter flere klimamål.

Med nysatsingen regner TESS med å spare miljøet for bortimot 50 tonn CO2 i året. Basisen er dette regnestykket:

40 biler x 10.000 km pr. år x 120 gram CO2-utslipp pr. km = 48 tonn

Mer lønnsomt med elbil

Satsene for TESS-profilering av private elbiler øker med mellom 500 og 695 kroner i måneden (mest for helprofil).

– Det er en økning på over 30 prosent og kan være et vesentlig bidrag til et rimelig bilhold med elbil, sier Tomas Elton Haug.

For eksempel kan differansen dekke utgifter til lading (og ladeutstyr) hjemme i garasjen.  En elbil bruker typisk 1-2 kWh/mil, som grovt regnet koster et tilsvarende antall kroner. Blant annet derfor bør TESS-tiltaket være kraftfull motivasjon for ansatte som har vurdert elbil – helt uavhengig av andre incentiver. 

– Noen synes kanskje at de nye reglene er strenge, men kravene kommer fra samfunnet rundt oss og vil nok bli enda strengere etter hvert. Det vil bli mer fokus på klimamål i fremtiden, og vi har startet prosessen internt, fastslår Elton Haug.

40 elbiler i klimamålet for 2015

Industriens Motemesse (IM-2015) har fokus på Ny Energi og miljø. Bakteppet er EUs nye mål om at utslippet av klimagasser skal reduseres med 40 prosent innen 2030 (i forhold til 1990), og at minst 27 prosent av energiforbruket skal dekkes av fornybar energi.

blogg-20141117-Jolberg EltonHaug 800

– Dette er klimamål vi må ta på alvor og vi gjør vårt for å redusere utslippene der vi kan. Årlige utslipp av klimagasser i Norge er over 50 millioner tonn. Med det vedtatte klimamålet vil TESS spare miljøet for 50 tonn CO2 i året. En beskjeden start, men vi får øke etter hvert, sier daglig leder Erik Jølberg i TESS (bildet t.v.).

Han forteller at klimamålet for 2015 også gjennomføres ved å installere 50 ladepunkter for elbil på TESS´ servicesentre, et tall som vil øke på sikt.

Selskapet jobber nå med å vurdere de tekniske alternativene, og det meste tyder på at det vil bli en variasjon mellom typisk normallading (3,6 kW) og semihurtig lading (22 kW), begge vekselstrøm (AC).

Ladepunktene skal kunne brukes av ansatte, kunder og leverandører.