Annonse

Britiske Morgan er kjent for både lutter kjøreglede, klassisk motorstøy og duft av eksos. I september kuttes de to sistnevnte når den elektriske toseteren EV3 lanseres.

GENÈVE (elbil.no): Ærverdige Morgan har en rekke klassiske modeller på sitt utstillingsområde, men det er elbilen – eller eltrehjulingen – som får mest oppmerksomhet. Nå er det altså bekreftet at den går i produksjon når sommeren er omme.

– Denne er produksjonsklar, og fullt kjørbar. Med EV3 går vi inn i en ny æra, bekrefter en godt fornøyd sjefdesigner Jonathan Wells overfor elbil.no.

Han sier prototypen har gjennomgått testing i 18 måneder nå, blant annet på velkjente Silverstone.

blogg 20160307 morganEV3 hoved 800

– Jeg har kjørt den i rundt 45 minutter i godt driv på bane, sier Wells (bildet), og legger til at «track days» slett ikke er noe problem her. Essensielt er det imidlertid å få på plass rask lademulighet i pit lane.

I fronten har EV3 karakteristiske kjøleribber som skal sørge for at batteriet holder rett temperatur ved hard kjøring.

Opptil 240 kilometer rekkevidde

Det meste ytre er 100 prosent retro, og baserer seg på den berømte «Henry Frederick Stanley»-modellen fra Morgan. Den ble lansert i 1910.

Samtdig er det indre av langt mer moderne art. En av grunnene er at Morgan Motor Company og partnere har fått seks millioner pund fra Advanced Propulsion Center til utvikling av hybride og helelektriske kjøretøy.

– EV3 omfavner ny teknologi, leverer ansvarlig kjøreglede og fører våre stolte briske tradisjoner videre. Versjonen vi viser her, er «fase tre» i utviklingen. Den har den kraftigste elmotoren og den beste rekkevidden – opptil 240 kilometer. 0-100 km/t unnagjøres på rundt ni sekunder, sier Wells.

Toppfarten skal være rundt 180 km/t.

blogg 20160307 morganEV3 side 800

Vekten er under 500 kilo, mens batteripakken (litiumion) på 20 kWh er innebygd foran i spaceframe-chassiset. Den væskekjølte motoren på 46 kW er montert bak, og framdriften skjer også via bakhjulet.

EV3 kan hurtiglades på 45 minutter, ifølge Wells. Hjemmelading over natta beregnes til rundt åtte timer (13A/230V), med en ladefart på rundt 3 kW. (Vår forespørsel om mer inngående detaljer rundt raskere lading er foreløpig ikke besvart.)

– Alt handler om kjøreglede

Batteripakke og elmotor kommer forøvrig fra den Coventry-baserte produsenten Potenza, mens EV3 settes sammen ved Morgan-fabrikken i Malvern sør for Birmingham.

Sporty som den er, er det nærmest en selvfølge at EV3 er utstyrt med to ulike kjøremodi – med og uten regenerering («sport mode»).

– Du velger «sport mode» hvis du ønsker bedre pedalrespons, samt å bruke de fysiske bremsene. Det betyr selvsagt mer moro og mindre rekkevidde. Vi kaller det «fun range», gliser Wells.

Moro, og bærekraftig sådan, er også selve kjernen i prosjektet.

blogg 20160307 morganEV3 interiør 800

– Den har alle kjennetegn fra de fossile modellene, og er like overstyrbar. Dette er et lett kjøretøy, faktisk litt lettere enn den bensindrevne utgaven. Den bygges etter kundens ønsker, og for hånd. Alt handler om kjøreglede. Men den kan selvsagt også benyttes til pendling, sier Wells, som understreker at EV3 skal oppfylle incentivkravene til britiske Go Ultra Low.

Bærekraft til 35.000 pund

– Vår produksjon er dessuten svært bærekraftig allerede. Råvarene som benyttes er lokale, de fraktes ikke rundt hele verden. Og de bearbeides for hånd uten tungt maskineri. Dessuten er brorparten av alle Morgan-biler produsert fortsatt på veien. Så når du tar det i betraktning, er vi allerede et bærekraftig selskap, mener Wells.

Morgen har også fått på plass en ny ISO-sertifisering for sikkert arbeid med batteriene, både ved fabrikken og hos forhandlerne.

Wells legger ikke skjul på at det er nye tider på bruket. Derfor er det ikke enkelt å antyde hvor mange EV3 han har tro på å få solgt.

blogg 20160307 morganEV3 kjører 800

– Vanskelig å si! Vi trodde vi skulle selge noen få av bensinversjonen, men den er nå oppe i 1.600. Så det blir spennende å se, men vi har stor tro på EV3, bekrefter Wells.

– Og prislappen?

– 35.000 britiske pund, svarer Wells kjapt.

Det tilsvarer rundt 420.000 kroner etter dagens kurs. Ikke mer avskrekkende enn at vi kanskje får se noen på norske veier?

Les mer fra vår Genève-dekning

– Responsen på Ampera-e har vært fantastisk

Se Nissans visjon for nullutslippsbyen

Her vises Tesla Model X endelig fram for Europa

Hyundai IONIQ får attraktiv pris: – Det er ikke noe å lure på