Annonse

Formannen i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Atle Simonsen, argumenterer for å fjerne elbilfordelene. Uten å vise til vesentlige fakta.

En forkortet versjon av dette debattinnlegget finnes både på dagbladet.no og på trykk (faksimile under) i Dagbladet 31. oktober 2014

Simonsen reagerer, i et debattinnlegg 28. oktober, på Anne Marte Blindheims gode kommentar få dager før. Først med påstanden om at «alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige» (les: enn elbilen). Igjen trekkes Tesla fram som den stygge ulven, selv om andre merker utgjør 85 prosent av norske elbiler. Elbiler folk flest kan kjøpe – for å bruke et begrep Frp/FpU liker.

Elbilen er mest miljøvennlig. Kia fikk gjennomført en livsløpsanalyse (av TÜV Nord) der elektriske Soul ble målt mot dieselutgaven. Konklusjon: Elbilen er 40 prosent mer miljøvennlig fra vugge til grav.

Mest påfallende er det at Simonsen har kjøpt elbil. Gjorde han det kun av miljømessige årsaker? De færreste betaler titusener ekstra for å velge grønt. Uten norsk elbilpolitikk vil salget kollapse. Ny forskning fastslår at 20-30 prosent av alle nye biler i 2020 må være ladbare, for å nå målene i Klimaforliket.

Da er det ironisk at en mulig framtidig leder i Frp, et parti som misliker avgifter, ber om økte avgifter for elbil.

CO2-kvoter er irrelevante nå

Simonsen framstår som den reneste helgen, og sier det er urettferdig at han skal passere kø i elbilen sin. Vi kan være enige på ett punkt: Sambruksfelt kan på sikt være en god idé på enkeltstrekninger.

Simonsen mener elbil er den dyreste måten å kutte CO2-utslipp, og viser til at klimakvoter koster 50 kr/tonn. Elbilfordelene kostet, ifølge et ferskt ressursregnskap fra Transportøkonomisk institutt (TØI), 1,8 mrd. kr. fra 2013 til 2014.

blogg-20141031-faksimile fpu 800

For alle år med elbilfritak: 2,3 mrd. kr. Med flere elbiler på sikt øker inntektene. Elbilpolitikken blir mye billigere, og kan til og med gå i pluss.

Ja, vi kunne ha kjøpt klimakvoter. Men markedet fungerer ikke, og ingenting kan slå dagens pris pr. tonn. Stortinget har dessuten vedtatt at 2/3 av utslippskuttene skal tas innenlands. Da nytter det ikke å peke på 50-lappen.

Avgjørende faktorer

FpU mener elbilene kun flytter utslippet til der strømmen produseres. Men: Det er mye enklere å rense kraftproduksjon enn utslipp fra millioner av fossilbiler. Ja, Norge importerer tidvis strøm fra Europa. Men vi er og blir nettoeksportør av fornybar energi.

Med fortsatt satsing på elbil vil produksjonen vokse, og nye kraftledninger til Tyskland og England vil øke eksporten.

Dersom Norges drøyt 2,5 mill. personbiler gikk på strøm, ville det kun kreve 5-6 prosent av norsk kraftproduksjon. Slike fakta virker dessverre ikke FpU å være opptatt av. Men andre er heldigvis det; som kvinnen som skrev disse ordene i kommentarfeltet under Simonsens innlegg: 

«Jeg sykler i Oslo, og smiler hver gang jeg blir forbikjørt av en elbil, fordi jeg vet at jeg ikke puster inn helsefarlige gasser. FpU ønsker å sørge for at jeg skal puste inn eksos fra flere bensin- og dieselbiler. Jeg har to små barn, og håper for deres skyld at andelen elbiler øker, selv om det skulle innebære subsidiering av bilkjøpere som er adskillig rikere enn meg.»

Så enkelt kan det sies, FpU.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening