Annonse

Halvparten av landets elbilister mener økonomi betyr mest. De største fordelene henger tett sammen med årsakene til å kjøpe elbilen.

Norske elbilister er åpenbart bevisste på hva de bruker kronene sine på.

Elbilforeningens ferske spørreundersøkelse blant norske elbilister forteller nemlig at 48 prosent mener det er viktigst å spare penger – når de må oppgi kun én grunn til å være elbilist. 27 prosent mener det viktigste er å spare miljøet.

 blogg-20140715-viktigstersak 800

– Vi er ikke opptatt av om motivasjonen for å anskaffe elbil er økonomi eller miljø, siden miljøet uansett tjener på valget. Vi synes likevel det er hyggelig at 27 prosent legger størst vekt på miljøfaktoren, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

12 prosent mener det er viktig å spare tid, mens de siste 13 prosentene av de 3.405 som svarte oppgir andre årsaker til valget av elbil.

De viktigste fordelene

Svarene på spørsmålet «hva opplever du som den viktigste fordelen ved å være elbilist» korrelerer tydelig med viktigste årsak til å kjøpe elbilen.

54 prosent er enige i påstanden «jeg har mindre kostnader med min elbilbruk». At respondentene er konsistente i sine svar, forteller også andelen som er enige i påstanden «god samvittighet fordi jeg kjører miljøvennlig» (25 prosent).

blogg-20140715-viktigstefordel 800 

– Tallene viser at det å kunne reise mer miljøvennlig er viktig for norske elbilister, men valget forutsetter at kostnadene ikke er for høye, konstaterer Bu.

16 prosent legger mest vekt på at elbilen er tidsbesparende og praktisk, mens bare fem prosent oppgir andre vesentlige fordeler.

Slik rangerer elbilistene incentivene

Norske elbilister holder kjøpsincentivene som de klart mest avgjørende for kjøp (se tabell).

blogg-20140715-rangering 800 

– Dette viser med all tydelighet at Regjeringen må fortsette å legge til rette for elbil med moms- og avgiftsfritak. I motsatt fall kan resultatet bli at markedet stopper opp, midt i en svært positiv utvikling for elbilen, sier Bu.

At elbilen er rimelig i drift er tredje viktigste fordel, mens bompengefritak ikke uventet også kommer høyt på prioriteringslisten.

Lav årsavgift er åpenbart også viktig, mens stadig flere setter pris på tilgang til et nettverk av ladestasjoner. Sistnevnte er et tydelig bevis på at elbilen brukes til stadig mer transport som før ble ordnet med fossilbiler.

Naboen og avisa inspirerer

På spørsmålet om «hva gjorde deg oppmerksom på elbil og fikk deg til å kjøpe selv?», blir det tydelig at media spiller en stor rolle.

Hele 46 prosent svarer bekreftende på at media spilte en avgjørende rolle, mens det vi kaller «naboeffekten» også er svært viktig. 2 av 10 har kjøpt elbil som følge av at en venn, slektning eller nabo har gått opp løypa.

 blogg-20140715-oppmerksom 800

– Dette er godt kjent hos oss. Vi vet at mange der ute er særdeles gode ambassadører for elbilen, og at de villig deler av sine erfaringer og kunnskaper, sier Bu.

 Informasjon på elbil.no tar seg av åtte prosent, mens de to andre viktige kildene er «informasjon på annet nettsted» (13 prosent) eller «annonse fra bilforhandler (5 prosent).

Om undersøkelsen «Elbilisten 2014»

Elbilforeningen gjennomfører hvert år en spørreundersøkelse blant Norges elbilister og spør om hvem de er, hvordan de bruker elbilen og hva de syns om norsk elbilpolitikk. 

Vi publiserer resultater fra undersøkelsen fortløpende her på elbil.no. 

Hele 3.405 personer deltok i årets spørreundersøkelsen de to første ukene i juni 2014. Det tilsvarer 12 prosent av alle totalt 28.827 norske elbilister da undersøkelsen ble foretatt.

Les også

En gang elbilist, alltid elbilist (2014)

Sjekk resultatene fra tidligere års spørreundersøkelser her:

Elbilister er ikke som andre bilister (2013)

Så mye er vi villige til å betale for hurtiglading (2013)

Elbil erstatter fossilbiler (2012)