Annonse

Toyota skal produsere elbil, Mazda sier det samme og nye Volkswagen e-Golf med 60 prosent økt batterikapasitet nærmer seg.

NYHETSKOMMENTAR: Kort sagt; den som måtte tro at det skjer lite på elbilfronten, må tro om igjen. Tirsdag omtalte vi Jaguar I-PACE, som er ventet på veien i 2018 – og kan forhåndsbestilles.

I går ettermiddag kom nyheten om at Toyota endelig har bestemt seg for å produsere elbil. Hvorvidt den kommer til å ligne ladbare Prius, som ble testet i Oslo i sommer (hovedbildet), gjenstår å se.

Omtrent samtidig kom det drypp at Mazda vil gjøre det samme, med modeller på markedet fra 2019.

For ikke å forglemme Volkswagen e-Golf, som er blitt klargjort for et nytt rekkeviddenivå – og får sin prislapp om ikke altfor lenge.

Her følger en kjapp gjennomgang av de siste nyhetene.

Dette skjer hos Toyota

De fire selskapene Toyota Industries Corporation, Toyota Motor Corporation (TMC), Aisin Seiki Co., Ltd. og Denso Corporation har gått sammen for å utvikle rene elbiler. De to sistnevnte er deleid av Toyota, og produserer bildeler.  Arbeidet starter allerede i desember.

Som kjent har Toyota lagt det meste av energien i å utvikle hydrogenbiler, et arbeid som har materialisert seg i Mirai-modellen, og har fram til nå sett bort fra elbiler med lengre rekkevidde. I en pressemelding forklarer konsernet hva som er motivasjonen for å tenke bredere:

«Ulike utfordringer innen energi og infrastruktur rundt om i verden, samt en økende mengde forskrifter/regelverk for å øke bruken av nullutslippsbiler, har skapt større behov for et bredere modellspekter. Som sådan, sidestilt med hydrogenbilene, har TMC bestemt seg for å skape en struktur som gir mulighet til å kommersialisere elbiler på et tidlig stadium, som en alternativ måte å oppnå nullutslipp.»

Toyotas informasjonssjef i Norge, Espen Olsen, opplyser at han ennå ikke har fått informasjon om når det vil komme en ny elbil – eller hva slags format den (eller de), vil få.

Dette skjer hos Volkswagen

Oppgraderte Volkswagen e-Golf er helt konkret, i motsetning til planene hos Toyota – som gjennom en årrekke har vært den største konkurrenten i Norge. e-Golf skal nå produseres både i Wolfsburg og Dresden (bildet under).

e-Golfen vises for tiden fram på Los Angeles Motor Show, og ytre sett er det ikke så mye som skiller den fra den nåværende. Det viktigste befinner seg under skallet: Batterikapasiteten er økt med mer enn 60 prosent; til 35,8 kWh (fra 24,2, hvorav 21,8 utnyttbare).

Det gjør at den nye utgaven har fått en NEDC-rekkevidde på 300 kilometer. I praktisk bruk tror Volkswagen dette kan oversettes til 200-300 kilometer i sommerhalvåret, og 150-200 kilometer i vinterhalvåret.

Dette er et solid oppsving fra den nåværende som vi sist testet på sensommeren – og oppnådde en trolig rekkevidde på 175 kilometer. Vi er naturligvis spente på å se nærmere på hva den nye kan utrette.

Hjemmelading kan også gå raskere, ved at AC-ombordladeren er dobbelt så stor – 7,2 kW – mens Combo/CCS-hurtiglading fortsatt er begrenset til 40 kW (DC).

Blant de andre nyhetene er dessuten at elmotoren leverer 20 ekstra hestekrefter og 20 newtonmeter mer dreiemoment.

Dette skjer hos Mazda

Det australske nettstedet Motoring karakteriserer saken om Mazdas elbilplaner som en «sjokknyhet». Det var Kiyoshi Fujiwara, Mazdas forskings- og utviklingsdirektør, som slapp den på Los Angeles Motor Show – dog litt lunkent.

– I 2020 vil garantert 90-95 prosent av bilene fortsatt ha forbrenningsmotor, men vi trenger likevel en elbil. Så i 2019 vil vi lansere elbil i markedene det trengs, sa Fujiwara ifølge nettstedet.

Han nevnte markeder som USA (California), Kina – og selvsagt – Norge.

Nyheten kommer etter at selskapet har holdt seg nesten fullt ut til fossile drivlinjer, men Mazda har riktignok hatt den lille Demio-elbilen – med 20 kWh-batteripakke – på veien i Japan siden 2012.

Gårsdagen brakte også klare hint om at Hyundai ser for seg å øke rekkevidden på IONIQ drastisk i løpet av et par år, omtalt av DinSide. Nyheten kommer altså rett etter at konsernets svært effektive IONIQ-modell har kommet på markedet.