Hopp til innhold

Dette er de gode ladbare hybridene

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Av 24 ladbare hybrider i dagens marked har rundt 1/3 god nok elektrisk rekkevidde til å fortjene høyeste miljørabatt.

Norsk elbilforening har sammen med blant annet Zero og BIL argumentert for at engangsavgiften for ladbare hybrider må endres snarest for å hindre at folk blir oppfordret til å kjøpe ladbare hybrider med kort elektrisk rekkevidde og mye høyere drivstofforbruk og utslipp enn oppgitt.

Ennå har Regjeringen ikke tatt seg bryet med å endre avgiftssystemet slik Stortingsflertallet vedtok i fjor høst. Smutthullet for de dårlige ladbare hybridene med kort elektrisk rekkevidde må tettes snarest.

Elbilforeningen ser likevel behov for ladbare hybrider i en mellomfase før det finnes nullutslippsbiler for alle behov, særlig større familiebiler, stasjonsvogner og biler med hengerfeste.

Minst 50 kilometer

For at en ladbar hybrid skal kunne kjøres elektrisk i hverdagen, mener vi at minstekravet for oppgitt elektrisk rekkevidde bør være minst 50 kilometer per lading. Faktisk rekkevidde er kortere i virkeligheten, særlig når det er kaldt.

Flere av modellene mangler dessuten aktiv varming av batteripakken. Det er en kritisk mangel, siden de dermed tvinges til å gjøre fossilt på de kaldeste dagene.

Det er også særlig om vinteren at lokal forurensing er verst og da bør de ladbare hybridene kunne kjøre elektrisk i byområder.

Må lades ofte

En forutsetning for at ladbare hybrider bidrar til å redusere luftforurensing og klimagassutslipp er at de lades ofte. Med lite batteri må de lades daglig og gjerne flere gangen om dagen. Derfor støtter også Elbilforeningen at ladbare hybrider skal ha tilgang til offentlige ladestasjoner sammen med elbiler.

Hvis ikke blir utslippsregnskapet og drivstofforbruket like dårlig som – eller verre enn – en tilsvarende fossilbil.

Dette er de åtte av dagens 24 ladbare hybridmodeller vi mener fortjener miljørabatt uten videre:

Store modeller som Audi Q7 e-tron og Porsche Panamera S-E Hybrid er dessuten i utgangspunktet innenfor, med hensyn til batteriytelse (henholdsvis 17,3 og 14,1 kWh brutto) og elektrisk rekkevidde.

Samtidig kan det innvendes at de elektriske drivlinjene i slike modeller er mer innrettet mot kraftig ytelse enn miljøvennlighet.

Les mer om Elbilforeningens syn på ladbare hybrider og engangsavgiften: