Produsenten skryter av 1.050 hestekrefter og mer enn 600 kilometer EPA-estimert rekkevidde. Så spørs det hvor langt inn i framtiden du kan få et eksemplar, og hva prisen blir.

NYHETSKOMMENTAR: FF 91 vises fram på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, og tar begrepet elbil til et nytt nivå.

Ikke bare er modellen en flerbruksbil, den skal også ha ytelser og batterikapasitet godt over dagens maksnivå. Rett og slett en stor familiebil med superbilegenskaper.

Dermed er det selvsagt også et åpent spørsmål hva prislappen blir, selv om den trolig blir høy. Det er heller ikke sagt (foreløpig) når bilen går i produksjon. Det til tross for at produsenten har åpnet for reservasjoner via sin nettside, med et opplegg som har påfallende mange likhetstrekk med Tesla.

Chassis og karosseri henger sammen i en monocoque-struktur, noe som skal bidra til solid vridningsstivhet, sikkerhet og gode kjøreegenskaper. Designmessig framstår FF91 som en blanding av mye forskjellig, og undertegnede får særlig franske og tyske (særlig BMW i8 bakover) vibber av bildene.

Firehjulstrekk er et alternativ i bilen, som skal ha flere elmotorer. Totaleffekten er oppgitt til 1.050 hestekrefter (783 kW), men det er ikke sagt noe om hvor mye av dette som kan leveres i praksis (fra batteripakken).

0-100-tiden skal på sin side være 2,4 sekunder. Dersom dette stemmer, er det verdensrekord.

Rekordartet er også den oppgitte størrelsen på batteripakken. 130 kWh er stort, og bidrar til at Faraday Future angir et EPA-estimat for rekkevidde på drøyt 600 kilometer.

Det hevdes også at batteripakken har den høyeste energitettheten blant elbiler så langt, og at den er blitt til i partnerskap med batteriprodusenten LG Chem. Samtidig er det ikke sagt noe om hvor mye batteripakken, eller bilen for den del, veier. Inntil disse tørre tallene er klare, er det vanskelig å vurdere hvor bra løsningen er.

Det samme gjelder hurtiglading, der produsenten påstår at bilen har «the fastest charge speed currently available» og maksimal ladehastighet på mer enn 800 km/t (vil trolig kreve rundt 200 kW effekt).

Listen over saker FF91 skal inneholde er forøvrig altfor lang – og lite detaljert – til å gjengi her. Men den foreløpige teaseren fra den smått mystiske produsenten lover mye.

Les hele pressemeldingen her.