Annonse

Fossilt erstattes i større grad av elektriskMøteplassen er finn.no, og selgerne kvitter seg med alt fra oppstasede BMW-er til moderate familiebiler som Mazda 6 og Skoda Superb. Mange husholdninger blir helelektriske.

Vi har fulgt med en stund på nettstedet finn.no – for å lete etter tendensene rundt salget av Tesla Model S.

Vi har dessuten spurt våre Facebook-følgere om deres salgsobjekter. Takk til de 16 som svarte på våre spørsmål og dermed bidro til å tegne et bilde av salget!

En fellesnevner i Finn-annonsene er at «bilen selges grunnet bytte til Tesla Model S». En annen er at bilene som skal selges, går på diesel eller bensin. I en av annonsene fremgikk det at en ett år gammel BMW M550dA xDdrive, med nærmest alt utstyr, skulle selges for å gi plass til en Model S. Utropsprisen var snaut 1,2 millioner. Dette eksempelet er ett av de mer ekstreme vi har sett så langt med hensyn til pris og ytelse.

Av tendensen kan man – i første omgang – slutte at Model S erstatter flere fossil- enn elbiler.

80 prosent: – Helelektrisk!

Før vi går videre inn i temaet, er det verd å minne om at dette slett ikke er en statistisk signifikant sak. Det er mest snakk om litt kvalifisert synsing. Det er også klart at mange som har bestilt Model S ikke oppgir på finn.no at den er årsaken til salget av fossilbilen.

Rundspørringen på Elbilistene – Norsk Elbilforenings Facebook-side indikerer imidlertid tendensen at stadig flere husholdninger beholder elbilen de allerede har, ved siden av den nye Teslaen – og slik blir helelektriske. Denne tråden på elbilforum.no gir dessuten ytterligere beskrivelse av hva Model S-kjøperne tidligere har kjørt.

Fire Toyotaer, tre Audier, to Volkswagen, to BMW-er, en Peugeot, en Volvo, en Subaru, en Ford og en gammel Think er i avgang hos de 16 som svarte på våre spørsmål.

Det betyr altså at 15 fossilbiler erstattes av Model S, mens kun én beskjeden elbil er på vei ut. Interessant er det også at 13 av 16 oppgir at husholdningen blir – eller allerede er – helelektrisk, med en eller flere elbiler.

Mye tyder også på at elbilister som har vært fornøyd med sin «normale» elbil – og som har økonomisk mulighet til det – enda lettere tar spranget til store Model S. Eller de beholder sin gamle elbil og supplerer med f.eks. en LEAF, i3 eller e-up!.

Saken fortsetter – med interessante svar – under fotomontasjen.

Dette er noen av bilene Model S-kjøperne selger eller har solgt (Faksimile finn.no)

Dette er noen av fossilbilene Model S-kjøperne selger eller har solgt: BMW M550dA xDrive, Mazda6, Lexus CT200h (hybrid), Skoda Superb og BMW X5. Vi finner også en meget sprek elbil i utvalget, nemlig Tesla Roadster. (Faksimile finn.no)

Slik svarte de 16

  • «Selger en 2010 Audi A6 til våren når TMS kommer. Da har vi TMS og LEAF og er helelektriske.»
  • «Vi har Think City 2002 og Nissan Leaf nå – så vi har allerede vært helelektrisk en stund!» Thinken synger på sisteverset, så den blir gitt bort når Tesla Model S kommer før jul.
  • «Solgt Audi A6. Har nå TMS og LEAF. Helelektrisk husholdning.»
  • «Selger en Peugeot 3008, 2012-modell. Tesla Model S blir eneste bil nå, men vurderer å kjøpe en mindre elbil, f.eks. BMW i3 som bil nr. 2.»
  • «Inn med Tesla S som hovedbil og ut med Toyota Previa 2005. Nummer to-bil Swift!» 
  • «Selger en Toyota Previa 2002-modell. Nei, ikke helelektrisk. Nummer to-bil er en Aygo.»
  • «Selger min 2011 VW Tiguan R-Line 4Motion.» 
  • «Jeg har kjørt Toyota Celica siden 2001 og skal selge en 2002-modell til våren. Da er det slutt på manuelt giret forbrenningsmotor for meg, og en Tesla S blir eneste bil i husholdningen. Kun standard utgave, tar meg ikke råd til Performance, men ville ha maks batteripakke og slippe å tenke på rekkevidde i det daglige. Vil tilføye at jeg ville vært fornøyd med en Toyota RAV4 EV, men den selges kun i begrenset opplag i California, mens de andre på markedet blir for små for min smak. Og hvorfor er det ingen av de etablerte som tilbyr oppgradert batteripakke som tilvalg?»
  • «BMW 528 iA selges, min Tesla Model S P+ blir eneste bil… helelektrisk!»
  • «Selger BMW 318d stv 2007, Model S eneste bil på oss to voksne og to småbarn.»
  • «Selger Volvo V70 2008, og da er vi helelektriske med en iON også.»
  • «Jeg har solgt Audi A6 2008 mod. Husholdningen har selvfølgelig blitt helelektrisk.»
  • «Har solgt Subaru Outback 2010. Tesla blir eneste bil her.»
  • «Ut med Ford S-Max, inn med Model S (som eneste bil).»
  • «Holder på å selge en 2005 VW Touran. Kommer da til å ha Model S og Leaf.»
  • «Selger en Toyota Avensis 2004, og har da Model S som eneste bil.»

19 mer eller mindre stive

Ellers er det fortsatt en tydelig tendens til at tidlige kjøpere av Model S er i markedet for å tjene noen kroner. I øyeblikket ligger det 19 biler ute på finn.no. Kun én av dem er en 60 kW-utgave, med en utropspris på 550.000 kroner, mens resten er ulike versjoner med 85 kW batteripakke.

Prisene? De varierer mellom 635.000 og hele 850.000 kroner.

Førstnevnte er en «vanlig» utgave med 362 hestekrefter, kurant utstyrsmengde og 170 mil tilbakelagt. Selger antyder sågar at det kan være aktuelt med delvis innbytte, altså en real elektrisk downsizing, i Nissan LEAF. Sistnevnte er en Performance-utgave som er lagt ut for salg etter 110 mils kjøring. Selger oppgir at bilen har alt utstyr, og sikter seg tilsynelatende inn på en fortjeneste på 65.000 kroner.

Når vi regner litt på gjennomsnittet for alle de 19 som er til salgs i dag, havner det på cirka 758.000 kroner.