Annonse

Med en batteripakke med tilgjengelig ytelse på hele 41 kWh, skal nye Renault Zoe kunne rulle opptil 16 mil lenger enn dagens.

PARIS (elbil.no): Det var rett og slett en stor elektrisk dag for Renault-apparatet, som også viste fram den fancy elektriske superbilen Trezor – som også peker ut bilprodusentens designretning.

Vi møter en svært opplagt Roger Andersen, PR- og markedssjef hos den norske Renault-importøren, på Renaults stand. Zoe kommer nå med en praktisk rekkevidde som er dobbelt så stor som den første utgaven, kalt R210.

– I praktisk bruk skal den oppgraderte utgaven levere stabile rekkevidder over 300 kilometer. Nye Zoe kan bestilles nå, og får en lanseringspris på 229.400 kroner. Den vil gjelde ut året, sier Andersen.

Zoe har oppnådd en maksimal rekkevidde på 400 kilometer etter NEDC-testsyklusen, noe som gir klar beskjed om at Zoe havner i det beste rekkeviddesjiktet i kompaktklassen, i praksis kun slått av Opel Ampera-e – som kommer neste vår. Bak følger oppgraderte BMW i3 og nye Hyundai IONIQ.

Andersen opplyser om at de første bilene vil komme til Norge i januar (dersom man bestiller nå).

Prisforskjell: 40.000 kroner

– Vi har fått et garantert antall biler, sier Andersen, som ikke vil bekrefte mer enn at det «dreier seg om et solid tresifret antall». Den eksisterende R240-utgaven (som har en tilgjengelig batteriytelse på 22 kWh) vil fortsatt være i salg, med en prisforskjell på i overkant av 40.000 kroner

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Det blir spennende å se om det vil være marked for begge utgavene, sier Andersen, som understreker at den eksisterende modellen fortsatt er et svært godt alternativ for den som ikke trenger maksimal tilgjengelig rekkevidde.

Helt vesentlige oppgraderinger, som varmesystem for batteripakken, blir eksklusivt for den oppgraderte utgaven. Den vil også få 8 år / 160.000 kilometer garanti.

Nytt er også at det vil bli mulig å bytte batteripakken i eldre utgaver med den nye, som har eksakt samme formfaktor. Kunder vil imidlertid ikke få muligheten til å beholde batteripakken selv.

– Et slikt bytte forutsetter at man «panter» den gamle, pluss et mellomlegg. Det står ikke på prislista ennå, men det vil bli mulig. Men antydningen sier 10.000 euro, sier Andersen.

Holder på 22 kW-lading

Ladingen vil fortsatt skje via bilens ombordlader på 22 kW. Det betyr igjen at fullading vil ta bortimot to timer, siden DC-hurtiglading ikke er et alternativ. Det har vært snakk om en retur for Renaults 43 kW-lader (AC), som ble faset ut på R240-utgaven, uten at noe mer er sagt.

– Det er ikke utenkelig, men et godt argument for den valgte løsningen er at man ikke trenger å lade like ofte som på eksisterende modell, sier Andersen.

Han framholder nettopp den stabilt solide rekkevidden som en stor fordel.

– Fram til nå har nok mange tenkt på Zoe som en nummer to-bil, men nå kan mange kjøpe den som den eneste bilen i husholdningen. Nå dekker den plutselig behovet til de aller fleste, legger han til.

PS. Zoe spiller også rollen som utslippsfri taxi på utstillingsområdet i Paris (bildet).

Ståle Frydenlund / elbil.no