- Med dette vedtaket har Drammen virkelig vist at den er en elbilvennlig by, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Gratis parkering for elbiler på offentlige plasser videreføres nå etter 1. januar 2017.

Det var knyttet stor spenning til hva utfallet av interpellasjonen til bystyret, signert lederen for Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Drammen, Ståle Sørensen, ville bli. En rundspørring Norsk elbilforening foretok blant partiene, i forkant av bystyremøtet, tydet på et knapt flertall.

Sent i går kveld var det klart at opposisjonspartiene, med hjelp fra Venstre og KrF (i posisjon sammen med Høyre og Frp, som stemte mot forslaget), hadde vunnet fram.

– Vi gratulerer Drammen med dette viktige vedtaket. Drammen har satt standarden, sammen med Mandal, for vedtakene som bør gjøres i resten av landet denne høsten, sier Bu, som skryter av partiene Ap, MDG, Sp, SV, Bylista, Venstre og KrF for å vise at de tar lokalt ansvar for elbilsatsingen.

Ståle Frydenlund / elbil.no
Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu feiret 50.000 registrerte elbiler i nettopp Drammen i april i fjor. (Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)

Forslagsstiller Ståle Sørensen sier på sin side at han er svært tilfreds med at det ble flertall.

– Dette er omdømmebygging i praksis. Nå setter vi Drammen på kartet som elbilby. Vi har ikke hatt mye å vise til tidligere, blant annet på grunn av en elendig utbygging av ladestasjoner. Dette var viktig, og jeg tror det vil bli lagt merke til, sier Sørensen.

Varaordfører Yousuf Gilani og hans parti Venstre bidro sterkt til å sikre flertall, med god hjelp fra KrF.

– Dette var et steg i riktig retning for miljøet. Vi oppfordrer alle andre kommuner om å følge vårt eksempel i høst, fastslår Gilani.

Den oppfordringen stiller Norsk elbilforening seg naturligvis bak. Gratis parkering er fortsatt et viktig virkemiddel for å få folk til å ta elbiler i bruk:

– Vi vil oppfordre kommunene til å tenke seg godt om. Selv om Regjeringen gjennom den nye parkeringsforskriften har gitt dem mulighet til å bestemme selv, står de i stor fare for å motarbeide egne miljømål – slik Trondheim dessverre gjorde ettertrykkelig, sier Bu.

BAKGRUNN: Fritak for parkeringsavgift for elbiler

  • Den nye parkeringsforskriften, som trer i kraft fra 1. januar 2017, betød blant annet at det statlige pålegget om gratis parkering på kommunale parkeringsplasser for elbiler ble opphevet.
  • Regjeringens delegering av ansvar for elbilpolitikken innebærer at «kommuner kan innføre betalingsfritak». Norsk elbilforening har gått aktivt ut mot denne delegeringen.
  • Alle landets kommunestyrer må fatte vedtak om at unntak skal skiltes ved alle parkeringsplassene.