Flekkefjord-mannen Tom Kevin Nedrejord sier han stadig får høre at «fordelene dine forsvinner snart». Kona drømmer om elektrisk sjuseter. 

Første del av dette intervjuet, i serien «Elbilen og jeg», ble publisert fredag 1. mai.

FLEKKEFJORD (elbil.no): – Så sier jeg; den største fordelen kan de ikke gjøre noe med; da dreper de alle. Setter de strømprisen ti ganger høyere – da begynner det å bli dyrt for meg. Men det skjer ikke, fastslår Tom Kevin.

– Og generelt har jeg veldig lite nytte av de politiske fordelene. Likevel har jeg kjøpt to elbiler til familien.

– Uansett hvordan jeg snur på det, er elbil veldig god biløkonomi. Mens jeg lader litt på jobben, lader Renate mest her hjemme.

Påvirket sjefen til å kjøpe

Kona Renate Grunnvåg pendler den andre veien, om Kvinesdal til arbeidsplassen i Farsund. For henne er den viktigste fordelen bompengefritaket, på grunn av strekningen hun kjører langs E39. Men hun understreker at hun vil kjøre elbil selv om hun må betale i bommen på sikt. 

blogg-20150501-tk renate 10 800

– Det er fire mil hver vei. Jeg har i utgangspunktet ikke lademulighet på jobb, men jeg kan lade med skjøteledning hvis det virkelig trengs. Sjefen min kjører også en LEAF, han sa faktisk at «en sånn må jeg også ha» etter jeg hadde kjøpt.

– Vi har et p-hus ved siden av kinoen, og han har skrevet brev til Farsund kommune om å sette opp ladepunkt. Foreløpig har det ikke skjedd noe, for kommunen er treig og har ingen offentlige ladeplasser i dag, sier Renate.

Men det er lys i tunnelen; om et års tid skal det nye AMFI-senteret komme i byen. Da blir det trolig lademuligheter.

Må være sikker på å få ladet

Den ene datteren skal til Oslo i juni. Da setter Tom Kevin seg bak rattet i konas LEAF. Den har det lille ekstra målt mot hans egen (omtalt i intervjuets første del).

– Det er kjempebra at Statoil har lagt opp til betaling i kassa, for hurtiglading, og at det er kommet flere hurtigladestasjoner langs strekningen, sier han.

Men oppi alt det positive, har paret også litt kritikk. Nemlig det at det ikke er rosenrødt å bevege seg i retning Stavanger med elbil.

blogg-20150501-tk renate 6 800

– Strekningen er grusom. Vi ladet til 100 prosent her, og hadde lagt opp til å lade på KIWI på Ålgård. Vi kom dit, og den hadde ikke virket på noen uker. Det var ikke mange prosent igjen, rundt 10, men vi hadde nok til å kjøre til målet – Lura. Da hadde vi to prosent igjen. Og den ladestasjonen virket heller ikke. 

– Så per dags dato er jeg ikke så interessert i å kjøre elbil til Stavanger. Vi legger opp rutene etter hvor man kan lade, og da er vi avhengige av at det funker, sier Renate.

Drømmer om Model X

– Hva slags elbil skal dere kjøre senere?

– Jeg har faktisk veldig lyst på Tesla Model X. Vi er sju personer i dette huset, og jeg har lyst på en sjuseter fordi det er tungt å måtte bruke to biler, sier Renate.

– Og så har jeg savnet hengerfeste. Av og til er du avhengig av å kunne dra litt. Men sju seter er mye viktigere. Og en Model X ville gjort det mye enklere med langturer, sier Renate.

Er vi da på det verste med elbil?

– Det jeg savner, og det er to ting, er hengerfeste og mer rekkevidde. Til tider kan rekkevidden være litt snau. Den er god nok til 95 prosent av mitt kjøremønster, men om den hadde gått dobbelt så langt hadde det ikke vært noe å lure på. Da konkurrerer den nesten direkte med en fossilbil, sier Tom Kevin.

– Men vår erfaring er likevel at vi har klart oss veldig godt uten det hengerfestet.

– Kjøpsfordelene må vare lengst

Renate synes heller ikke drømmen, en Model X, er så dyr om du ser den i forhold til vanlige biler. De håper det kan la seg gjøre en dag, men de vet at drømmen er helt avhengig av kjøpsfordelene. Slik er det når man har helt vanlige inntekter.

blogg-20150501-tk renate 9 800

– Ja, det er fordelene rundt innkjøp som må forsvinne sist. Hvis de blir borte, er jeg redd de dreper mye av markedet. Fjerner de alt, inklusive mva- og engangsavgiftfritak, går det ikke. Bruksfordelene er mindre viktige for meg. Jeg har for eksempel aldri kjørt i et kollektivfelt, sier Tom Kevin.

– Jeg blåser i om jeg må betale parkering eller bompenger. Og jeg har ennå ikke reist med ei ferje, sier Renate.

– Og om vi kjøper en Tesla, vil vi beholde den ene LEAF-en for å bruke den som pendlerbil. Den jobben gjør den perfekt, avslutter Tom Kevin.