Hopp til innhold

Ekspert om rå elbilrekord: – Bare en forsmak

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Racerfører Atle Gulbrandsen er imponert over verdensrekorden elbilen NIO EP9 leverte på den legendariske racerbanen Nürburgring Nordschleife. Han tror framtidens bilsport blir elektrisk.

Den 20,8 kilometer lange banen regnes som den ultimate testen for enhver bil som skal tåle påkjenninger, og er selve referansen i bilindustrien. Nå er altså en elbil kongen på haugen, etter å ha kjørt runden på i underkant av 6:46. Tiden var i overkant av seks sekunder raskere enn en Lamborghini Huracán LP 640-4 Performante kjørte i fjor høst. – Denne rekorden på Nordsløyfa er bare en forsmak på hva som vil komme, tror Gulbrandsen (bildet), som er kjent som racerfører for det norske Audi-teamet og som motorsportkommentator på Viasat. Han har selv vært aktiv innen motorsport over halve livet, og har – ikke minst – kjørt aktivt på Nürburgring i 13 år, og banen er hjemsted for VLN-mesterskapet Møller Bil Motorsport deltar i. 37-åringen er dermed godt kjent med hva NIO EP9 måtte levere på. – Jeg må si jeg er både imponert og overrasket over denne rekorden. Peter Dumbreck, sjåføren, kjører mange av de samme løpene jeg kjører, og han er utrolig god. Men at en elbil skulle klare å kjøre så fort allerede nå hadde jeg ærlig talt ikke trodd, sier motorsporteksperten, som i tillegg til en Audi også kjører en Volkswagen e-up! privat. Elektrisk er altså ikke ukjent for racerføreren. Må bli utslippsfri for å overleve Den elektriske supersportsbilen leverer ifølge produsenten en effekt på én megawatt, som i praksis tilsvarer 1.360 konvensjonelle hestekrefter. Den akselererer fra 0-200 km/t på 7,1 sekunder, og har en toppfart på 313 km/t. Gulbrandsen mener vi vil ha ekstremt raske racerbiler i fremtiden også. – Og de vil være elektriske. Skal bilsporten overleve i fremtiden må også den bli utslippsfri, og personlig synes jeg det er bra. Som bilsportutøver ønsker jeg ikke å forurense, men jeg ønsker å kjøre fort, sier Gulbrandsen. Han er krystallklar på at han selv gjerne kjører elektrisk løpsbil i framtiden. – Jeg skulle gjerne prøvd rekordbilen også, sier Gulbrandsen. Vil ha Formel E til Oslo – Så må vi klare å stable på beina et Formel E-løp i Oslo, verdens elbilhovedstad. Det er også spennende å være Audi-ambassadør om dagen. De engasjerer seg sterkt i Formel E, og skal komme med en ny elektrisk modell hvert år fra 2018, sier Gulbrandsen. En aldri så liten bilpolitisk kommentar har han også på lager: – Jeg er glad i biler og bilsport. Jeg mener bilen er en av menneskets viktigste oppfinnelser, og noe som har revolusjonert våre liv på en utrolig positiv måte. De som vil bilen til livs, som det kan virke som MDG og andre har som agenda, forstår jeg ingenting av. Bilen er jo fantastisk for oss mennesker, utbryter Gulbrandsen. Han oppsummerer: – Jeg har tro på biler i fremtiden som er utslippsfrie både i bruk og produksjon – og da trenger vi fortsatt også gode veier.