Annonse

Svenske bilmagasiner dominerer i norske bladhyller. Derfor var det kanskje ingen overraskelse at det første elbilbladet hos Narvesen, som dagens gjesteskribent anmelder, kommer fra Sverige.

KOMMENTAR: Som konvertitt fra bensin til el, har jeg mistet mye av interessen for vanlige, fossildominerte motorblad. Derfor har jeg lenge gått og kikket i hyllene hos Narvesen – kommer det ikke snart et rent elbilblad?

Nylig ble min søken endelig belønnet: Der, blant Wheels, Amcar og Bilsport, fant jeg Elbilen i Sverige.

Svenskene ble først på det området også. Litt paradoksalt, egentlig. I Sverige har de 5.000 elbiler, vi har snart 40.000.

elbil.no omtalte den aller første utgivelsen på senhøsten i fjor.

Börjar röra på sig

blogg-20141128-forside 800Jeg anbefaler alle som hungrer etter elbilstoff å kjøpe bladet. Jeg har lest det fra perm til perm, og fant mye av innholdet interessant. En del stoff relatert til Norge er det også.

Her er et sitat fra lederen: «Försäljningen av laddbara fordon slår också nya rekord både här og vårt kära grannland Norge. Även om vi inte kommer i närheten av norrmännens vurm för att köra elektrisk (inte heller deras skattsubventionerade priser på bilarna), så börjar det röra på sig.

Både annonser og redaksjonelt stoff vitner om at det man kan kalle tilbehør-industrien står sterkt og er i fremgang i Sverige.

Vi får vite at ”Sundsvall snart har flest snabbladare i landet” og at ”Shukons dagar är räknade”.

Litt for mange hybridbiler

Nummeret som nå er i salg er nummer 4 (bildet til høyre er årets femte utgave), og der introduseres en nye serie, kåring av ”Sveriges sämsta laddstolpe – just nu”. Den står i Helsingborg. Dette kunne være en idé til oppfølging her hjemme også. En slik kåring ville forhåpentligvis bidra til at slappe ladeleverandører skjerpet seg.

Jeg synes også det var interessant å lese om elbilpioneren og selvbyggeren Tommy Engkvists erfaringer fra 22 års økonomisk elbilhold.

I det siste nummeret kan man også lese saken ”Norrmän nöjda med elbil” og at det er ”Norsk panikförsäljning av Model S” etter at D-utgaven ble lansert.

Det jeg ikke er helt fornøyd med i bladet? At innslaget av hybridbiler er litt for stort.