Annonse

Nissan har som første bilprodusent allerede innfridd Norges klimamål for utslipp fra nye personbiler i 2020. Med kjempemargin. Har andre sjansen?

I forbindelse med Klimameldinga ble det satt som et mål at gjennomsnittlig utslipp fra nye personbiler i 2020 ikke skal overstige et CO2-utslipp på 85 g/km. En rekke tiltak ble foreslått for at dette skal bli mulig. Vi kan vise hvilket suverent bidrag elbiler gir. 

Kravene blir strammere

CO2-utslipp historiskI de siste åra har forbrenningsmotoren vist seg å bli mer effektiv og mindre forurensende. Noen setter sitt håp til at optimalisering av denne teknologien skal være nok. Grafen til høyre viser at det gjennomsnittlige CO2-utslippet per kilometer fra alle nye personbiler i Norge, har vært kraftig fallende siden 2006. Fra et skrekkelig nivå på 177 g/km ser vi først dieseleffekten og deretter elbileffekten som i 2013 førte oss ned i 123 g/km. Helt sikkert noe mange mente var helt umulig for sju år siden.

For dem som tror at forbedring av forbrenningsmotoren skal være nok også i framtida, anbefaler vi å lytte til Marius Paus. Han er ingen klimafanatiker, derimot markedsdirektør i LeasePlan som lever av å administrere biler. En nærmest statisk tilstand i industrien hadde sikkert vært det beste for businessen, men han viser ekte begeistring over to nye lovforslag fra EU: – Denne gangen er kravene så strenge at resultatet må bli mange null- eller ultralavutslippsbiler, som han skriver i bloggen EU forlanger rene biler. For EU stiller strenge krav til utslippsreduksjoner i 2025, kombinert med at de ønsker at bilindustriens måleresultater skal bli realistiske. Det gir tøffe tak – og må resultere i forsterka satsing på kjøretøy kun med elektrisk motor.

Nissan tar klimagull

CO2-utslipp 2013For er det noe som virkelig gir effekt på bilflåters gjennomsnittsutslipp av CO2, er faktumet at enkelte biler overhodet ikke forurenser under drift. Vi kaller dem nullutslippsbiler. Tabellen til høyre viser endringen i gjennomsnittlig CO2-utslipp fra 2012 til 2013 for nye personbiler solgt i Norge, fordelt på merker. Grønt er bra – rødt er dårlig.

Suveren vinner er Nissan. I 2013 reduserte de det gjennomsnittlige CO2-utslippet med 33 g/km fra nye Nissan-biler solgt i Norge. Etter at reduksjonen i 2012 hadde vært 41 g/km. På to år har Nissan mer enn halvert gjennomsnittsutslippet av CO2 fra 136 g helt ned til 62 g/km.

Historisk har ikke Nissan vært en «miljøsnill» bilprodusent, nok å nevne rekka Pathfinder, Navarra og X-Trail, Qashqai som de i en periode klarte å kalle «the ultimate urban car» – tenker det er slutt på det etter LEAF-suksessen, pluss at de har hatt noen kompaktbiler samt sjarmtrollet Micra. Sju år tilbake pekte de seg ikke ut som en miljøvinner, snarere var de blant verstingene på lista for CO2-utslipp. Nissan har på fem år imponerende nok prestert å redusere gjennomsnittsutslippet med hele 108 g/km. Dette må være et tall fra de våteste klimadrømmene til Al Gore, Bellona og Zero. For ikke å snakke om all den andre ekle forurensningen vi har sluppet.

De andre merkene da?

Mitsubishi, som er ivrige selgere av firehjulstrekkere – nå lanseres en ladbar Outlander, hadde en fin utvikling fra introduksjonen av i-MiEV. Men salget har stagnert og siste året steg CO2-utslippet med 5 g/km. Enda verre gikk det med Citroën etter at C-ZERO ikke ble tilgjengelig hos dem i 2013, hele 11 g/km steg utslippet med. Peugeot fikk ikke svi like mye på grunn av mankoen på iOn.

Av ikke-elbilprodusenter, er det Skoda og Volvo som peker seg positivt ut med en reduksjon på 9-10 g/km siste år. Uten å ta snarveien om vinnerformelen elbil, er det godt gjort. Også hybridpioneren Toyota reduserer sakte men sikkert utslippene fra nybilflåten gjennom å hybridifisere stadig flere modeller.

VW er litt artige. De fikk en liten elbileffekt på slutten av fjoråret. 4 av de 9 g/km som de reduserte med i 2013, kan de takke 578 nullutslipps e-up. Kikker vi inn i 2014, og legger til grunn deres egne forventninger om en svak økning i totalsalget, og et innslag på 3.500 elbiler, skal gjennomsnittsutslippet falle til 105 g/km. En elbileffekt på 23 g/km reduksjon. Litt mer skjerping på de forurensende bilene, eller enda bedre – mer elbilsalg, så vil Norges største bilmerke kunne bli nestemann under 100g/km!

BMW ligger nær bunn på lista over de miljøsnille bilene. Dessverre ble elbilen i3 så forsinka at de 51 som til slutt ble levert ut før nyttår, ikke fikk noen betydning for utslippet som ble på 136 g/km i snitt, over det dobbelte av Nissan. I 2014 ønsker BMW å øke salget fra knappe 7.000 til 8.000 biler. Målet er å få ut 1.500 elbiler. Effekten av det? Jo, en reduksjon fra 136 til 110 g/km. Da kan andre tyske premium-merker som Audi og Mercedes-Benz skamme seg over sine fortsatte utslipp på 138 og 144 g/km.

Varebiler

Ennå har vi ikke så mange erfaringstall fra introduksjon av el-varebiler. Men vi biter oss merke i at Peugeot fikk redusert utslippet i 2013 med 9 g/km, noe av dette gjennom at de ble fjorårets største leverandør av el-varebiler med en innspurt på 172 elektriske Partnere.

På toppen av lista over de mest CO2-gjerrige varebilmerkene finner vi Citroën, Peugeot og Renault i denne rekkefølgen. Disse tre som fram til Nissan kommer med sin varebil over LEAF-lest, skal kjempe om det elektriske varebilhegemoniet i Norge. Vi er ganske sikre på at den som selger mest el-varebiler, er den som topper lista på slutten av året.

Peugeot Partner

Er det noe vits i?

Tesla er ikke med på i tabellen vi har lånt. De ville plassert seg midt på treet med null endring fordi de har null CO2-utslipp år etter år. Så klart beundringsverdig, men ikke mindre beundringsverdig vil det være om den steintunge, tradisjonelt tenkende bilindustrien klarer å omstille seg. Slik Nissan nå leder an kappløpet her i Norge, håper vi at den samme konkurransen vil oppstå over hele verden. For vil de ikke, skal i hvert fall EU sørge for at de må. Til slutt.

Tviler du fortsatt på effekten av elbiler som klimatiltak? Det er ingen tvil om at elektriske motorer er særdeles effektive for å fjerne CO2-utslippene fra eksosrøret, og dermed redusere totalutslippet fra veitrafikken. Tallene ovenfor bekrefter det.

Men så klart, du stiller deg sikkert spørsmål om elbilenes nettoregnskap for CO2-utslipp. Vi gleder oss over at Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet, i artikkelen Elbilen – en udiskutabel klimavenn bidrar kort og konsist til å rydde opp i enkelte myter og formulerer det så enkelt som dette:
Hver nye fossilbil på veien låser oss til klimagassutslipp og helsefarlig utslipp i mange år framover.

Vi takker det utmerkede bladet Motorbransjen for statistikk og grafer. Tusen takk!