BMW i3 følger opp den stolte elbiltradisjonen fra Nissan LEAF, Tesla Model S og Volkswagen e-Golf: I november var i3 klar vinner på toppen av registreringsstatistikken.

I september 2013 gikk Tesla Model S til topps med 616 registreringer og en markedsandel på 5,1 prosent blant personbilene. I januar året etter var Nissan LEAF sjefen, som den har vært flere ganger.

I mars 2014 etter kom den historiske elbilrekorden: 1.493 eksemplarer av Model S og en markedsandel på 10,8 prosent. Flere biler var ikke registrert i løpet av én måned siden fordums Ford Sierra i 1986. Og: Volkswagen e-Golf var utilnærmelig i 2015. Hele 8.943 av 16.388 registrerte Golf-utgaver var elektriske (56,1 prosent), og elbilen dominerte selvsagt også på månedstoppene.

I november var turen kommet til i3, med 1.014 registrerte eksemplarer og 39,5 prosent markedsandel (av 2.564 nyregistrerte elbiler). Mye av forklaringen ligger i en vellykket oppgradering – med 50 prosent mer rekkevidde – som var på plass i august. Dermed er det nå 8.000 BMW i3 på norske veier.

Ikke minst oppnådde nykommeren Hyundai IONIQ – som også ble kåret til Årets Bil 2017 – hele 282 elektriske registreringer (av 321 totalt), viser Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) statistikk.

Med sine 3.531 registreringer ved utgangen av november, er helelektriske BMW i3 Norges åttende mest registrerte bilmodell blant de 141.001 registrerte bilene (totalsummen sier 3.540 – dette inkluderer ni i3-utgaver med fossil rekkeviddeforlenger).

Selv om Volkswagen e-Golf har en svakere tendens de siste månedene (244 registrerte i november), i påvente av den oppgraderte utgaven neste vår, topper den blant elbilene også i år – foran Nissan LEAF og månedsvinneren BMW i3 (se tabell under).

De 8.000 eksemplarene av i3 i Norge utgjør over 13 prosent av den totale produksjonen siden den første i3-modellen kjørte ut fra fabrikken i Leipzig i Tyskland. Den er en av de mest energieffektive og bærekraftige bilfabrikkene som finnes idag.

– Norge befester sin posisjon som verdens nest største marked for BMW i3. Faktisk er mer enn 80 prosent av i3-eierne rundt om i verden nye BMW-kunder, sier direktør i BMW Group Norge, Emmanuel Bret, i en kommentar til de solide novembertallene.

Samtidig som BMW i-modellene fortsetter å utvikle seg, vil BMW også lansere elektriske drivlinjer blant de tradisjonelle BMW-modellene. Blant annet vil det det komme en helelektrisk BMW X3 på veien i 2020.

Det er også kjent at BMW, Daimler, Volkswagen (med Porsche og Audi) og Ford Motor Company skal bygge et europeisk nettverk av hurtige ladestasjoner. Utbyggingen av de første 400 hurtigladestasjonene starter neste år.