Annonse

Myte: Norske elbiler kjører på kullkraftverk fra Europa og batteriproduksjon gjør at elbilen har høyere utslipp enn vanlige biler.

Fakta: Norske elbiler kjører på vannkraft og reduserer lokal luftforurensing, støy og utslipp av klimagasser. Høyere utslipp i produksjon oppveies fort av null utslipp i bruk.

På kort sikt er det lokal luftforurensing og støy som elbilen kan bidra mest med å redusere. Elbilen har ingen utslipp av helseskadelige avgasser og støyer mindre enn biler med forbrenningsmotor.

Elbilens store fordel er en suverent energieffektiv elektrisk motor. Det er bra for både miljøet og lommeboka. Dette er hovedgrunnen til at elbilen er framtiden. Elbilen forurenser mindre i takt med utbyggingen av fornybar energi.

Sammenlikner epler og pærer

Ofte sammenliknes en elbil med en liten bensinbil. Elbilen går på kullkraft med tilhørende høye utslipp, mens bensinen oppstår på magisk vis på bensinstasjonen. Bensinbilen bruker også like lite på mila som produsenten hevder. På dette grunnlaget hevdes det at elbilen har høyere utslipp enn fossile biler.

Del av kvotemarkedet

Elektrisiteten må komme fra fornybare kilder for at elbilen ikke skal gi utslipp av klimagassen CO2. Forbruket av energi fra elbiler blir inkludert i det europeiske kvotemarkedet via kraftselskapene. Hvis en elbil i EU går på kullkraft, må utslippene reduseres tilsvarende et annet sted slik at elbilen ikke gir økte utslipp uansett.

Garantert fornybar kraft

I tillegg kjører Elbilforeningens medlemmer på garantert fornybar strøm gjennom EUs ordning for opprinnelsesgarantier.

Om man fortsatt er i tvil eksporterer Norge i snitt mer fornybar strøm til Europa enn vi importerer av fossil strøm. De neste årene vil vi bygge ut mer fornybar kraft enn det alle landets 2,5 millioner personbiler ville behøvd om de gikk på strøm.

Utslipp fra produksjon

Produksjon av bilbatteriene har logisk nok et høyere karbonavtrykk enn en tom bensintank. Men hvor høyt, er det fortsatt stor usikkerhet om i forskningsmiljøet. En gjennomgang av tilgjengelig forskning viser at batteriproduksjonen tilsvarer utslipp på mellom 4 og 35 gram CO2 per kilometer. En norsk forskningsartikkel fra NTNU beregner utslipp tilsvarende mellom 30 og 39 gram CO2 per kilometer. Samtidig viser en annen norsk forskningsartikkel at utslippene kan halveres ved å produsere batteripakkene med fornybar energi. Teknologisk utvikling og overgangen til fornybar energi må og vil gjøre karbonavtrykket fra batteriproduksjon bedre. Kanskje elbilbatterier kan bli det nye norske industrieventyret?

Gjenbruk av brukte elbilbatterier til lagring av fornybar energi som vind og solkraft vil begrense karbonavtrykket ytterligere.