Annonse

Elbilforeningen ser det som naturlig at borettslag og sameier som tilbyr parkeringsplasser også har ladeplasser for beboere med elbil.

 

Adresseavisen har i det siste satt fokus på lading av elbil i borettslag og sameier. Så langt i år er i underkant av 15 prosent av alle nye biler solgt i Norge elbil. Elektrifisering av bilparken er noe styrer i borettslag og sameier må forholde seg til enten de vil eller ikke. Tilrettelegging for elbil kan være et godt bidrag for bedre nærmiljø med mindre luftforurensing og støy.

En elbil er avhengig av jevnlig påfyll av strøm. Den enkleste måten å lade en elbil er når den står parkert på fast plass hjemme over natta. Da har du alltid fulladet batteri hver morgen og eventuelt forvarmet kupé om vinteren. Ifølge vår årlige spørreundersøkelse oppgir hele 96 prosent av elbilistene at de har tilgang til lading hjemme. Av disse bor bare ti prosent i borettslag og sameier.

I byene bor folk flest i leilighet uten privateid garasje- eller parkeringsplass. Her er det ekstra viktig å tilrettelegge for lading av elbil. Å etablere ladestasjon for elbil er i de fleste tilfeller like enkelt som andre elektriske installasjoner. Men det er ikke opp til hver enkelt beboer å gjøre dette på egenhånd. I Trondheim har Elbilforeningen i samarbeid med TOBB laget en veileder som stegvis går gjennom hva styret må gjøre for å tilrettelegge for beboere med elbil.

Først kartlegger du hvor mange ladeplasser det kan være aktuelt å starte med. Er det mange som kunne tenke seg å bytte til elbil om styret etablerer ladestasjon? Det er ikke nødvendig å installere ladestasjon på alle parkeringsplassene med en gang. Legg heller til rette for gradvis utbygging etter behov. Erfaringsmessig kan smitteeffekten være stor når naboen har en elbil som fungerer utmerket i hverdagen.

Elbilistene betaler selvsagt for strømmen de bruker. På grunn av den svært energieffektive elektriske motoren er det uansett ikke snakk om mer enn et par hundrelapper i måneden i snitt. Det enkleste er å avtale en fast månedlig sum for strøm og eventuelt deler av nedbetaling av installasjon.

I Oslo har kommunen bestemt seg for å senke terskelen for å etablere ladestasjoner ved å innføre en støtteordning hvor blant annet borettslag kan få dekket deler av installasjonskostnadene. Det er en ordning også Trondheim kommune bør vurdere.

Publisert i Adresseavisen 20. november 2014