Urban LoaderTrillingene Citroën C-ZERO, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn kan komme til kort når de fylles opp med barn som skal på aktiviteter. Nå er løsningen her for ekstra bagasje.

Mange elbilister benytter trillingene som bil nummer 1. Nemlig den bilen i familien som tar de fleste daglige turer og ærender, med ting og tang som medbringes til de ulike aktivitetene som bedrives.

Når bagasjerommet er fylt opp, og kupéen er full av forventningsfulle poder på vei til fotballtrening, og sekken med fotballer ligger igjen utenfor bilen, hva gjør du da?

Svaret blir kanskje en takboks?

Svære skibokser passer ikke på trillingene. Men svenske Calix har kommet med en løsning som kanskje gir oss hjelpen vi trenger.

Calix, med lang fartstid bak seg som leverandør av motorvarmere, kupévarmere og annet tilbehør til bil, har lansert en takboks med det treffende navnet Urban Loader. Som navnet indikerer, er dette en lasteboks for bybruk, ikke nødvendigvis langrennski.

I forbindelse med lanseringen av Urban Loader etterlyste Elbilforeningen og Calix eiere av trilllingene for å teste ut produktet. Fire brukere meldte seg som testpiloter, og fikk påmontert hver sin takboks. Etter en uke begynte resultatene å strømme inn.

Rune forteller oss: «Jeg var litt skeptisk til hvordan i-MiEVen skulle se ut med Urban Loader påmontert, men ble faktisk positivt overrasket. Boksen tar seg ganske bra ut, men fullt utnyttet vokser den til å ligne litt på en slik VW camper, som kanskje kan se litt rart ut, men lastekapasiteten er kjempegod.» Rune fortsetter med å understreke at rekkevidden for i-MiEVen som han har, så langt ikke har blitt påvirket, men at testresultatene er for begrensede til ennå å trekke de endelige konklusjonene.

Urban Loader

Birger på sin side har fått prøvd Urban Loaderen i noen flere situasjoner, og lastemuligheten fremheves som veldig god og fleksibel. Heller ikke Birger vil så tidlig i testen si noe om redusert rekkevidde med boksen påmontert. For Birger ble monteringen noe komplisert hos forhandleren, blant annet kom boksen i konflikt med radioantennen. Valget mellom god underholdning og la barnas skiutstyr ligge igjen hjemme, kan bli komplisert. Familien for øvrig er veldig fornøyd med Urban Loader. Nå kan de legge ting og tang på taket, som før fløt omkring inne i bilen. Trillingene har med dette blitt mer romslige.

Urban Loader

Håkon fikk med seg sin Urban Loader bak i bilen fordi forhandleren ikke hadde «lyst til» å sette den på. Fint å ha et bevis på at du enkelt får den med deg også inni, bare du slår ned baksetet og kjører forsetene litt fram. Stor begeistring i familien. Jentene synes det er topp med telt på taket. Her er bevis for at Urban Loader kan bli brukt for å gjøre trillingene om til 5-seterWink

Urban Loader

Vi skal følge bruken videre og kommer tilbake med mer erfaringer som er gjort. Blant annet skal vi få høre hva bilprodusentene synes om løsningen. Er trillingenes foreldre enig i at de skal få lov til å bruke taket for å ha maksimal glede av elbilen sin?

Fakta fra produsenten Calix

Urban Loader på Peugeot iOnUrban Loader selges via bilforhandlere, blant annet Mitsubishis.

  • Pris kr 5.995 inklusive mva.
  • Bredde: 889 mm
  • Lengde: 1408 mm
  • Høyde slått sammen: 260 mm
  • Høyde oppslått: 515 mm
  • Vekt: 15 kg
  • Makslast: 50 kg
  • Makshastighet: 130 km/t (kjører fra bilen?)
  • Lastevolum: ca 500 liter
  • City Crash godkjent: Ja
  • TÜV sertifisert: Ja
  • Låsefunksjon: Medfølgende hengelås
  • Åpne / lukke: Begge sider