Hyundai har klart å vri inn et stort batteri i en Kona-plattform som også er tilpasset fossil drivlinje. Resultatet: Første reelle rekkeviddeutfordrer til Opel Ampera-e i kompaktklassen.

I midten av juli 2018 var det endelig klart for Europa-lansering i Oslo-området. Da var allerede 7.000 norske kontrakter signert for den kompakte SUV-en/crossoveren, som det var stilt store forventninger til.

Hyundai Kona EV deler mye med sine bensinmotoriserte søsken. En av de negative faktorene er at ingen av dem er å få med tilhengerfeste. Kona EV har imidlertid et marginalt mindre bagasjerom, 332 mot 361 liter i bensinversjonen (1.0 GDI). Batteripakken i elbilen er plassert under for- og bakseter, og at bilen er elektrisk stjeler kun marginal bagasjeplass. Hovedårsaken er et eget rom under gulvet til ladekabler.

Plassen bak er uansett middels i kompaktklassen; merkbart større enn Kia Soul, omtrent som Renault Zoe og vesentlig mindre enn Nissan LEAF.

Kona EV skiller seg ut ved at den kan levere rekkevidder opp mot 500 kilometer, ved nøysom landeveiskjøring under optimale forhold. Vår landeveistest indikerte rundt 460 kilometer med sommerlige forhold, og et gjennomsnittsforbruk av strøm ned mot 1,2 kWh/mil. (NB. I tekniske data har vi ikke anslått rekkevidde i vinterhalvåret. Dette må testes nærmere når vinteren kommer.)

Informasjon vi så langt har fått tilgang til, tyder på at batteripakkens nettokapasitet er nær 64 kilowattimer (kWh), mens brutto skal være rundt 67. Det betyr at førstnevnte tall beskriver energien som er tilgjengelig til kjøring.

Hyundai har valgt kun å ta inn utgaven med det 64 kWh store batteriet til Norge, men det finnes også en rimeligere versjon med 39,2.

Kona skal, som første kompakte elbil, kunne hurtiglades med 100 kW (likestrøm, DC). Dette har vi dessverre ennå ikke fått testet, men Kona fikk gjennomsnittlig ladeeffekt på drøyt 45 kW (fra 20-40 %) på en vanlig 50 kW-hurtiglader under en stikkprøve.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 29 timer, 18 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Hyundai Kona EV kan lade med maksimalt 100 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). Ifølge Hyundai skal 0-80 prosent (med denne effekten) ta rundt 54 minutter i sommerhalvåret. Dette tallet vil vi kvalitetssikre i senere test, siden det tilsier en gjennomsnittseffekt på 57 kW.

Benytter man en vanlig 50 kW-hurtiglader, opplyses det at 0-80-tiden øker med 21 minutter. Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Hyundai Motor Norway.

Les også:

Hyundai Kona: Tøft å få tømt batteriet (2018)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):546 (482 etter ny WLTP-syklus)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):- / 450
  • Batterikapasitet (netto kWh):64
  • Batterigaranti (kilometer/år):200000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):150 / 204
  • Dreiemoment (Nm):395
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,18/1,80/1,57
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):332
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,43
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1685
  • Topphastighet (km/t):167
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7,6