I overkant av 5.100 Kia Soul Electric (sommer 2016) har funnet veien til Norge siden introduksjonen sensommeren 2014.

Importøren Kia Bil Norge AS har i perioder vært nødt til å støvsuge andre markeder, særlig Tyskland, for å tilfredsstille den norske etterspørselen. Trolig kunne det derfor vært solgt langt flere Soul i Norge i løpet av de første årene.

Soul Electric er godt basisutstyrt. Det mest elbil-essensielle er 6,6 kW ombordlader (AC), batterivarmer og oppvarmet ratt. Det er også mulig å få varmepumpe på det høyeste utstyrsnivået (Exclusive). Denne gjenvinner varmen fra kjølevæsken i drivverket, og betyr forbedret rekkevidde vinterstid.

NORMALLADING: 12-14 timer med en 2,3 kW/10A-kurs / 7-8 timer med 3,6 kW/16A eller 5-6 timer med 6,6 kW/32A (1-fas). (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) går unna 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. (Soul er forberedt for DC-hurtiglading med inntil 100 kW effekt, men bare et fåtall stasjoner tilbyr dette foreløpig.)

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her

VEILEDENDE PRIS: Kia Soul Electric (ajour 27.6.2016) koster fra 216.900 (Classic( til 246.900 kroner (Exclusive). Mer informasjon finner du hos importøren Kia Bil Norge AS.

Les også:

Vi har testet topputstyrt Kia Soul (2014)

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):212
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):100-140 / 170-180
  • Batterikapasitet (netto kWh):27
  • Batterigaranti (kilometer/år):150.000 / 7
  • Motoreffekt (kW/hk):81 / 111
  • Dreiemoment (Nm):285
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CHAdeMO / 100 (opptil)
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,14/1,80/1,60
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):281
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,47
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1490
  • Topphastighet (km/t):145
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11.2