Nær 8.000 Soul Electric (våren 2017) har funnet veien til Norge siden introduksjonen sensommeren 2014.

Importøren Kia Bil Norge AS har i perioder vært nødt til å støvsuge andre markeder, særlig Tyskland, for å tilfredsstille den norske etterspørselen. Trolig kunne det derfor vært solgt langt flere Soul i Norge i løpet av de første årene.

Soul Electric er godt basisutstyrt. Det mest elbil-essensielle er 6,6 kW ombordlader (AC), batterivarmer og oppvarmet ratt. Det er også mulig å få varmepumpe på det høyeste utstyrsnivået (Exclusive). Denne gjenvinner varmen fra kjølevæsken i drivverket, og betyr forbedret rekkevidde vinterstid.

Sommeren 2017 lanseres oppgradert Soul med noe økt batterikapasitet.

NORMALLADING: 12-14 timer med en 2,3 kW/10A-kurs / 7-8 timer med 3,6 kW/16A eller 5-6 timer med 6,6 kW/32A (1-fas). (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) går unna 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. (Soul er forberedt for DC-hurtiglading med inntil 100 kW effekt, men bare et fåtall stasjoner tilbyr dette foreløpig.)

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Kia Bil Norge AS.

Les også:

Vi har testet topputstyrt Kia Soul (2014)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):212
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):100-140 / 170-180
  • Batterikapasitet (netto kWh):27
  • Batterigaranti (kilometer/år):150.000 / 7
  • Motoreffekt (kW/hk):81 / 111
  • Dreiemoment (Nm):285
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CHAdeMO / 100 (opptil)
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,14/1,80/1,60
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):281
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,47
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1490
  • Topphastighet (km/t):145
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11.2