Elektriske Mercedes-Benz B250e er resultatet av samarbeidet med Tesla. Våren 2017 er det registrert rundt 4000 eksemplarer i Norge.

Det betyr at antallet på norske veier nær har doblet seg fra 2016 til 2017.

B250e ble lansert på det amerikanske markedet sommeren 2014, før den gjorde sin entré i Norge i mars 2015. Bilen ser ut som øvrige B-Klasse-modeller, men har drivlinje fra Tesla.

Elbilen har en batteripakke med bruttostørrelse på 36 kWh, hvorav 28 tas ut i basisversjonen.

Med Range Plus-pakken (tilleggsutstyr) er tilgjengelig ytelse 32 kWh (som vi tar utgangspunkt i når det gjelder ladetid).

NORMALLADING: Lading med 2,3 kW/10A tar 14-15 timer / 3,6 kW/16A tar cirka 10 timer /11 kW/16A (3-fas) tar rundt tre timer.

HURTIGLADING: DC-hurtiglading er ikke mulig på B250e.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mercedes-Benz Norge.

Les også:

Forbrukstest: Komfortvinner, men ikke mest effektiv (2016)

Den første testen av elektrisk B-Klasse i Norge (2015)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):200
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):120 / 200
  • Batterikapasitet (netto kWh):28-32
  • Batterigaranti (kilometer/år):100.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):132 / 180
  • Dreiemoment (Nm):340
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :-
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 (opptil)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,35/1,81/1,59
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):501
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,66
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1650
  • Topphastighet (km/t):160
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7.9