Snart tre år etter lanseringen av første utgave i Norge, kom den oppgraderte Z.E. 40 med batteripakke på hele 41 kWh i januar 2017.

Zoe ble lansert på det franske markedet i 2012 med en batteripakke med tilgjengelig ytelse på 22 kWh (210-utgaven), men kom først til Norge våren 2014. Tre år senere var antall Zoe på norske veier kommet opp i snaut 4.500.

I juni 2015 ble den oppgraderte 240-modellen lansert (tallet refererer til oppgitt rekkevidde etter NEDC-syklusen). I denne utgaven, som også fikk en nyutviklet elmotor, hadde batteriet 23,3 kWh tilgjengelig. Samtidig ble muligheten til å hurtiglade via 43 kW (AC) fjernet, og erstattet med maksimalt 22 kW.

I januar 2017 kom den oppgraderte utgaven, kalt Z.E. 40, med batterikapasitet på 41 kWh. Dette gir en rekkevidde på 400 kilometer etter NEDC-syklusen. Stabil rekkevidde i sommerhalvåret bør derfor ligge godt på riktig side av 300 kilometer.

Normallading hjemme (AC) var en utfordring for Zoe, siden den i utgangspunktet bare kunne lades i TN-nett (400V 3-fas). Utfordringen med norsk IT-nett ble løst delvis ved at Zoe ble solgt med dedikert ladeboks og tilhørende skilletrafo (som kort fortalt «gjør om» 230V 1-fas til 3-fas).

Utfordringen er  løst av Stavanger-firmaet Zaptec AS. Med denne ladekabelen, som har en liten, innebygd skilletrafo, kan Zoe lades problemfritt i IT-nett. Ladeeffekten er 10A med denne kabelen.

NORMALLADING: Lading med 2,3 kW/10A tar 20 timer / 3,6 kW/16A tar 12-13 timer / 11 kW/16A (3-fas) tar 3 timer og 20 min /22 kW/32A (3-fas) tar en time og 40 minutter.

HURTIGLADING: Den opprinnelige 210-versjonen kunne hurtiglades 0-80 prosent på rundt halvtime om sommeren (med 43 kW AC som finnes et fåtall steder), men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. DC-hurtiglading er ikke mulig på Zoe.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren RBI Norge AS.

Les også:

Forbrukstest: Trygt på riktig side av 20 vintermil (2017)

Prøvekjøring: Zoe gir mest rekkevidde for pengene (2016)

Vi har kjørt 50 mil med Renault Zoe (2014)

Vi har prøvekjørt elbilen Renault Zoe (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):403
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Ikke oppgitt
  • Batterikapasitet (netto kWh):41
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):68 / 92
  • Dreiemoment (Nm):225
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :-
  • Normallading (ombordlader kW AC):22 kW
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,08/1,73/1,56
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):338
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,33
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1480
  • Topphastighet (km/t):135
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):13,2