I juni 2015 ble den omsider offisielt klar i Norge, lille Smart ForTwo Electric Drive. Siden er det registrert rundt 160 eksemplarer av mini-elbilen.

Introduksjonen i Norge skjedde først etter at elbilen hadde vært i flere andre markeder i en årrekke. Dermed framstår den ikke som det mest moderne på markedet, men Smart har likevel sine klare fortrinn.

Elektriske Smart har to seter, snur på en femøring og kommer med en batteripakke på 17,6 kWh.  Ombordladeren (AC) kan ta imot 3,3 kW.

Ettermontering av 22 kW-lader (for TN 400V/16A 3-fas) er mulig, men er ikke blitt tilbudt via importør. En større ombordlader ville utvilsomt satt den lille krabaten i bedre stand til å ta lengre turer.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A tar det 7-8 timer / 3,6 kW/16A (14A) tar cirka 5,5 timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 12A).

HURTIGLADING: DC-hurtiglading er ikke mulig på elektriske Smart ForTwo.

Smart ForTwo Electric Drive (ajour 27.6.2016) koster fra 135.420 kroner (selges bare hos forhandlerne i Lørenskog, Oslo, Tønsberg og Kristiansand). Mer informasjon finner du hos importøren Bertel O. Steen AS.

Les også:

Liten og lett å bli glad i (2015)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):145
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):75-145
  • Batterikapasitet (netto kWh):17,6
  • Batterigaranti (kilometer/år):100000 / 5
  • Motoreffekt (kW/hk):55/74
  • Dreiemoment (Nm):130
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :-
  • Normallading (ombordlader kW AC):3,3
  • Lengde/bredde/høyde (meter):2,69/1,65/1,56
  • Sitteplasser:2
  • Bagasjerom (liter):220
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,5
  • Egenvekt (kilo, uten fører):975
  • Topphastighet (km/t):125
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11.5