Tesla Model S 100D og P100D

Snart fem år etter at første Tesla Model S kom til Norge, var det sommeren 2018 registrert mer enn 17.000 eksemplarer i Norge.

Det betyr at omtrent hver tiende elbil i Norge på dét tidspunktet (etter andre kvartal) var en Model S.

I løpet av tiden Model S har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser, batteripakker og drivlinjer. Dessuten har modellen vært i stand til å kjøre seg selv (autopilot), under bestemte forutsetninger, siden senhøsten 2014.

Sommeren 2013 kom Tesla Model S som 60, 85 og P85/P85+ (hele tiden med mulighet for sju seter). Tallet har hele tiden vist til bilenes brutto batterikapasitet, mens P står for «performance». Siden senhøsten 2014 har Model S også vært tilgjengelig med to elmotorer og firehjulsdrift, kalt D (Dual Drive).

I dag tilbys modellene 75D, 100D og P100D. Sistnevnte kommer også med Ludicrous-tilvalget som gir 0-100-akselerasjon på tre sekunder. Samtidig er 70(D) utfaset til fordel for 75(D). 60(D) ble gjeninnført i mai 2016 med mulighet for senere online-oppgradering til 75. Dette alternativet ble igjen utfaset 16. april 2017.

Fra starten kom Model S med AC-ombordlader på 11 kW som standard, som kunne oppgraderes til dobbel (22 kW). Fram til april 2017 var 16,5 kW tilleggsutstyr på alle utgaver (gir maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW)). Oppgradert ombordlader er nå kun tilgjengelig på utgaver med 100 kWh-batteri.

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta 43 timer. Med 3,6 kW/16A i overkant av 27 timer. Avhengig av modell og ombordlader, er ladetiden med 22 kW/32 A mellom seks og ni timer.

HURTIGLADING: DC-hurtiglading med Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 120 kW. Fullading tar typisk 45-60 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

Les også:

Tesla Model S 75D: Aldri hatt lavere strømforbruk (2017)

P90D Ludicrous: En skikkelig drømme-elbil (2016)

1.000 kilometer med Tesla Model S 70D (2015)

Myteknuser Lunde tester Model S (2014)

Roadtrip med norgesklar Tesla Model S (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):632 / 613
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):400-550 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto kWh):98 (anslått)
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):311/417 / 451/605
  • Dreiemoment (Nm):660 / 967
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 120
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 / 16,5 (ekstrautstyr)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,97/1,96/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):895
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,9 / 2,0
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2215 / 2241
  • Topphastighet (km/t):250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,3 / 2,7 (Ludicrous)