Snart tre år etter at første Tesla Model S, er det (sommeren 2016) registrert mer enn 11.000 eksemplarer i Norge.

Norge har blitt det nest største enkeltmarkedet for Tesla i verden. Målt mot folketall er det uansett ingen tvil.

I løpet av tiden Model S har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser, batteripakker og drivlinjer. Dessuten har modellen vært i stand til å kjøre seg selv (autopilot), under bestemte forutsetninger, siden senhøsten 2014.

Sommeren 2013 kom Tesla Model S som 60, 85 og P85/P85+ (hele tiden med mulighet for sju seter).  Tallet har hele tiden vist til bilenes brutto batterikapasitet, mens P står for «performance». Siden senhøsten 2014 har Model S også vært tilgjengelig med to elmotorer og firehjulsdrift, kalt D (Dual Drive).

NB. I tekniske data til høyre står firehjulsdrevne utgaver, 60D og 75D, i parentes.

I dag tilbys modellene 60 (gjeninnført i mai 2016 med mulighet for senere online-oppgradering til 75, også D), 75(D), 90D og P90D. Sistnevnte kommer også med Ludicrous-tilvalget som gir 0-100-akselerasjon på tre sekunder. Samtidig er 70(D) utfaset til fordel for 75(D).

Fra starten kom Model S med AC-ombordlader på 11 kW som standard, som kunne oppgraderes til dobbel (22 kW). I dag er toppalternativet nedjustertert til 16,5 kW, som gir maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW).

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta inntil 40 timer. Med 3,6 kW/16 A i overkant av 23 timer. Avhengig av modell og ombordlader, er ladetiden med 22 kW/32 A mellom tre og fem timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 13A).

HURTIGLADING: DC-hurtiglading med Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 135 kW. Fullading tar typisk 45 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Les også:

P90D Ludicrous: En skikkelig drømme-elbil (2016)

1.000 kilometer med Tesla Model S 70D (2015)

Myteknuser Lunde tester Model S (2014)

Roadtrip med norgesklar Tesla Model S (2013)

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):400 (408) / 480 (490)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Ikke oppgitt
  • Batterikapasitet (netto kWh):54 / 67,5
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):235/320 (244/332) / 235/320 (244/332)
  • Dreiemoment (Nm):440 (525) / 440 (525)
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 135
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 / 16,5
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,97/1,96/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):895
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):Ikke oppgitt
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2109
  • Topphastighet (km/t):210
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,8 (5,4) / 5,8 (5,4)