Snart fire år etter at første Tesla Model S kom til Norge, var det våren 2017 registrert mer enn 12.000 eksemplarer i Norge.

Norge har blitt det nest største enkeltmarkedet for Tesla i verden. Målt mot folketall er det uansett ingen tvil.

I løpet av tiden Model S har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser, batteripakker og drivlinjer. Dessuten har modellen vært i stand til å kjøre seg selv (autopilot), under bestemte forutsetninger, siden senhøsten 2014.

Sommeren 2013 kom Tesla Model S som 60, 85 og P85/P85+ (hele tiden med mulighet for sju seter).  Tallet har hele tiden vist til bilenes brutto batterikapasitet, mens P står for «performance». Siden senhøsten 2014 har Model S også vært tilgjengelig med to elmotorer og firehjulsdrift, kalt D (Dual Drive).

I dag tilbys modellene 75 (D), 90D, 100D og P100D. Sistnevnte kommer også med Ludicrous-tilvalget som gir 0-100-akselerasjon på tre sekunder. Samtidig er 70(D) utfaset til fordel for 75(D). 60 (D) ble gjeninnført i mai 2016 med mulighet for senere online-oppgradering til 75. Dette alternativet ble igjen utfaset 16. april 2017.

Fra starten kom Model S med AC-ombordlader på 11 kW som standard, som kunne oppgraderes til dobbel (22 kW). Fram til april 2017 var 16,5 kW tilleggsutstyr på alle utgaver (gir maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW)). Oppgradert ombordlader er nå kun tilgjengelig på utgaver med 100 kWh-batteri.

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta inntil 40 timer. Med 3,6 kW/16 A i overkant av 23 timer. Avhengig av modell og ombordlader, er ladetiden med 22 kW/32 A mellom tre og fem timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 13A).

HURTIGLADING: DC-hurtiglading med Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 135 kW. Fullading tar typisk 45 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

NB. Vi beklager forøvrig at Tesla nekter å oppgi anslått norsk rekkevidde (vinter/sommer) og netto tilgjengelig batteriytelse (kWh).

Les også:

Tesla Model S 75D: Aldri hatt lavere strømforbruk (2017)

P90D Ludicrous: En skikkelig drømme-elbil (2016)

1.000 kilometer med Tesla Model S 70D (2015)

Myteknuser Lunde tester Model S (2014)

Roadtrip med norgesklar Tesla Model S (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):480 (490)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Ikke oppgitt
  • Batterikapasitet (netto kWh):67,5
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):235/320 (244/332)
  • Dreiemoment (Nm):440 (525)
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 135
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,97/1,96/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):895
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):Ikke oppgitt
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2108
  • Topphastighet (km/t):210
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,8 (5,4)