Den elektriske SUV-en Tesla Model X begynner å sette spor etter seg i den norske registreringsstatistikken. Våren 2017 finnes det over 2.000 på norske veier.

Introduksjonen sommeren 2016 kom omtrent to år etter den opprinnelige planen.

Model X er i stor grad bygd på den eksisterende Model S, men har fått en rekke viktige oppgraderinger. Det er blant annet lagt til justerbare nakkestøtter og setebelter, kroker for å sikre lasten bak, ladeport som lukker seg selv, koppholder og USB for andre seterad, bedre fjernlys (LED) og oppvarmede spylerdyser til vindusviskerne.

Men kanskje viktigst av alt for norske kjøpere: Tilhengerfeste. Alle andre moderne Tesla-funksjoner, som autopilot (bilen kan kjøre seg selv under bestemte forutsetninger), er selvsagt på plass.

Modellbetegnelsene viser (som for Model S) til brutto batterikapasitet, mens P står for «performance» og D for firehjulsdrift (Dual Drive). I dag tilbys modellene 75D, 90D, 100 D og P100D (erstattet P90D etter kort tid). 60D ble utfaset i begynnelsen av oktober 2016.

AC-ombordlader på 11 kW er standard, med mulighet for oppgradering til 16,5 kW på utgaver med 100 kWh-batteripakke (maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW)). (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 13A).

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta inntil 40 timer. Med 3,6 kW/16 A i overkant av 23 timer. Avhengig av modell og ombordlader, er ladetiden med 22 kW/32 A mellom tre og fem timer.

HURTIGLADING: DC-hurtiglading med Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 132 kW. Fullading tar typisk 45 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

NB. Vi beklager forøvrig at Tesla nekter å oppgi anslått norsk rekkevidde (vinter/sommer) og netto tilgjengelig batteriytelse (kWh).

Les også:

Forbrukstest: Brukte mye mindre strøm enn sist (2017)

Forbrukstest: Kunne klart 32,5 mil (2016)

Tesla Model X vil få mange nye tilhengere (2016)

Slik gikk Teslabjørns første tur med båthenger (2016)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):489 / 542
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Ikke oppgitt
  • Batterikapasitet (netto kWh):Ikke oppgitt
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):311/417 / ikke oppgitt
  • Dreiemoment (Nm):660 / oppdateres
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 132
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 / 16,5 (tilleggsutstyr)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):5,03/2,27/1,68
  • Sitteplasser:7
  • Bagasjerom (liter):2180 (maksimalt)
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):2268 (maksimalt)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2389 / 2487
  • Topphastighet (km/t):250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):3,9 / 3,1