Etter en lang rekke forsinkelser, begynner den elektriske SUV-en Tesla Model X endelig å sette spor etter seg i den norske registreringsstatistikken.

Ved inngangen til oktober 2016 var det registrert rundt 800 eksemplarer i Norge. Introduksjonen i sommer kom omtrent to år etter den opprinnelige planen.

Model X er i stor grad bygd på den eksisterende Model S, men har fått en rekke viktige oppgraderinger. Det er blant annet lagt til justerbare nakkestøtter og setebelter, kroker for å sikre lasten bak, ladeport som lukker seg selv, koppholder og USB for andre seterad, bedre fjernlys (LED) og oppvarmede spylerdyser til vindusviskerne.

Men kanskje viktigst av alt for norske kjøpere: Tilhengerfeste. Alle andre moderne Tesla-funksjoner, som autopilot (bilen kan kjøre seg selv under bestemte forutsetninger), er selvsagt på plass.

Modellbetegnelsene viser (som for Model S) til brutto batterikapasitet, mens P står for «performance» og D for firehjulsdrift (Dual Drive). I dag tilbys modellene , 75D, 90D og P100D (erstattet P90D etter kort tid). 60D ble utfaset i begynnelsen av oktober 2016.

AC-ombordlader på 11 kW er standard, med mulighet for oppgradering til 16,5 kW (maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW)). (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 13A).

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta inntil 40 timer. Med 3,6 kW/16 A i overkant av 23 timer. Avhengig av modell og ombordlader, er ladetiden med 22 kW/32 A mellom tre og fem timer.

HURTIGLADING: DC-hurtiglading med Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 132 kW. Fullading tar typisk 45 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

VEILEDENDE PRIS: Tesla Model X (ajour 12.10.2016) koster fra 762.200 (75D) til 1.359.700 (P100D). Mer informasjon finner du hos Tesla.

NB. Vi vil oppdatere kjøpsveiledningen med 75D-modellen. Merk at Model X etter ønske kommer med 5, 6 eller 7 sitteplasser (ref. tallet i tekniske data). Vi beklager forøvrig at Tesla nekter å oppgi anslått norsk rekkevidde (vinter/sommer) og netto tilgjengelig batteriytelse (kWh).

Les også:

Forbrukstest: Kunne klart 32,5 mil (2016)

Tesla Model X vil få mange nye tilhengere (2016)

Slik gikk Teslabjørns første tur med båthenger (2016)

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):489 / 542
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Ikke oppgitt
  • Batterikapasitet (netto kWh):Ikke oppgitt
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):311/417 / ikke oppgitt
  • Dreiemoment (Nm):660 / oppdateres
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 132
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 / 16,5 (tilleggsutstyr)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):5,03/2,27/1,68
  • Sitteplasser:7
  • Bagasjerom (liter):2180 (maksimalt)
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):2268 (maksimalt)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2389 / 2487
  • Topphastighet (km/t):250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):3,9 / 3,1