Den elektriske småbilen kom til Norge i november 2013. Våren 2017 finnes det rundt 7.000 eksemplarer på norske veier,

e-up! er utstyrt med en batteripakke som leverer netto 16,8 kWh (brutto 18,7), og er med det først og fremst en elbil for lokaltransport – selv om den kan klare turer på opptil 16-17 mil mellom hver lading i sommerhalvåret.

I likhet med e-Golf skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.

NORMALLADING: e-up! kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3,6 kW. Med denne tar det cirka 8-10 timer å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: CCS-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen.

Les også:

Test av VW e-up i vinterkulda (2014)

Sjekk Lundetest av VW e-up! (2013)

VW e-up! har vist oss hva den kan (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):160
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):80-120 / 120-165
  • Batterikapasitet (netto kWh):16,8
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):60 / 82
  • Dreiemoment (Nm):210
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Combo (CCS) / 40
  • Normallading (ombordlader kW AC):3,3
  • Lengde/bredde/høyde (meter):3,54/1,65/1,49
  • Sitteplasser:4
  • Bagasjerom (liter):250
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,17
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1139
  • Topphastighet (km/t):130
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):12.4